آیا شاخص MTBF را می توان برای خط تولید ، سالن و غیره محاسبه کرد!؟

آیا شاخص MTBF را می توان برای خط تولید ، سالن و غیره محاسبه کرد!؟

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-image33183318بسیاری از کارخانجات در صنعت کشور به محاسبه شاخص MTBF می پردازند و گزارشات متنوعی از آن تهیه می کنند ، با این پیش فرض که بسیاری دیگر از کارخانجات کلا به سمت این شاخص هنوز نرفته اند!

در گزارشاتی که تهیه شده است مشاهده می شود که این شاخص برای یک واحد تولیدی ، یک خط تولید ، یک سالن ، یک  گروه تجهیزات و کل کارخانه محاسبه شده است! به طوری که حتی در نرم افزار های نگهداری و تعمیرات نیز این مهم رعایت می شود و شاخص را محاسبه می کند.

آیا این کار درست است!؟ چه نتایجی از محاسبه این شاخص برای خط تولید گرفته می شود!؟ فرمول محاسبه آن چطوری است!؟ تا کنون براساس این گونه گزارشات چه اقدامات اصلاحی قابل تعریف است؟! و آیا آنها تا کنون بازخور خوبی داده اند!؟

برخی از سایت های فارسی و انگلیسی یا کتاب های نگهداری و تعمیرات به صورت گذرا و مبهم نیز به این موضوع اشاراتی داشته اند و یا فرمول و قاعده ای مبهم ارائه داده اند!!

مطمئنا اگر شما هم سراغ این شاخص تا کنون رفته باشید یک محاسبات در خصوص موارد فوق کرده اید! این طور نیست!؟

این که شاخص MTBF چیست!؟ و غیره در سایت نت بهره ور فراگیر در موردش خیلی نوشته ایم و بیشترین مطالب فارسی زبان در اینترنت در اینجا می توانید پیدا و مطالعه کنید.

اما شاخص فوق یک شاخص مرتبط با قابلیت اطمینان تجهیزات می باشد خوب به تصاویر زیر توجه کنید تصویر اول طبقه بندی تجهیزات در صنعت نفت و پتروشیمی و گاز را نشان می دهد و در تصویر دوم شاخص MTBF را تبیین و جایگاه آن را نشان می دهد که طبق استاندارد ISO14224 فقط مربوط به تجهیز ، زیر سیستم های تجهیز و آیتم های قابل تعمیرو اجزا دستگاه می شود ، پس شاخص برای کارخانه ، سالن ، خط تولید و گروهی از تجهیزات متنوع و مختلف تبیین نشده است. وقتی این شاخص را در جایگاه درست خودش استفاده کنید تازه مفهوم و معنی پیدا می کند و قابلیت های تحلیلی آن مشاهده می شود که داستان دیگری دارد.

1

2

7 پاسخ
  1. رجبي
    رجبي گفته:

    انجام mtbf و mttr در صنايع و كارخانجاتي كه تجهيزات متعددي دارند مثلا ٣٠٠٠ تا چگونه است؟ در واقع راه حل عملي براي كاريرد اين فرمول در صنعت داريد؟ حتا اگر براي كل تجهيزات غير ممكن است براي تجهيزات مهم فرايندهاي كارخانجات چطور؟
    در صورت اين كه صنايع و يا كارخانجاتي از اين فرمول ها در صنعت خود به صورت كاربردي استفاده ميكنند نام ان را قيد كنيد.
    در واقع راهكاري وراهنمايي براي عملي كردن اين فرمول در صنعت ميخوام.
    با تشكر فراوان

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      پاسخ به این سوالات طولانی و نیاز به کلاس و آموزش است با توجه به نوع صنعت و فرآیند تولید می تواند متفاوت باشد. در استاندارد ایزو 14224 سطح محاسبات این شاخص ها مشخص شده است. هم چنبن در این زمینه دو تا فیلم آموزشی نشر داده ایم به آنها نیز مراجعه کنید. (سرچ کنید)
      موفق باشید

      پاسخ
  2. شهریار
    شهریار گفته:

    سلام این نظر شما در خصوص سطح محاسبه شاخص ناشی از حاصل تحصیلات شما و سوابق شما در دانشگاه است و چون تجربه کاره فنی ندارید, سطح دید شما بسیار محدود است. لطفا سعی کنید حداقلیکسال رایگان در یک صنعت آچار بدست شوید بعد نظر قطعی بدهید. حرف تا عمل خیلی فرق داره دکتر….

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      دوست گرامی بهتر است کمی مطالب سایت و سوابق کاری ما را بررسی کنید بعد قضاوت کنید و مطمئنا نظرتان عوض خواهد شد. بیش از ده سال در صنعت خودرو از نزدیک در پیاده سازی سیستم مدیریت نت ، نصب تجهیزات و راه اندازی آنها در کارخانجات بزرگ هم چون آلومینا ، نیروگاه هرمزگان و غیره کار شده است و کلیه مطالب سایت حاصل تجربه و مطالعه می باشد و کمترین حضور در دانشگاه بوده است که سابقه تدریس نیز حاصل دعوت دانشگاه با توجه به سوابق تجربی و کاربردی کسب شده بوده است.
      بر اساس مدل و نظرات فعلی امان برای محاسبه شاخص ها در صنایع پتروشیمی ، مترو ، نفت ، مواد غذایی ، فولاد و غیره اقدام می شود و حتی نرم افزار های نت ایده گیرنده برای محاسبه آنها هستند و در این خصوص بیش از 50 نرم افزار در صنایع مختلف نصب و راه اندازی شده است.نیاز است دوستان قبل از قضاوت با دانش فعلی خودشان کمی وقت صرف کنند هم دانش فنی و مدیریتی خویش را بالا ببرند و هم سوابق کاری دیگران را کامل مطالعه کنند.
      موفق باشید

      پاسخ
  3. آسیابان
    آسیابان گفته:

    با سلام خدمت استاد عزیز
    چنانچه هدف آنالیز خرابی ها و تعیین راه حل برای جلوگیری از تکرار خرابی باشد مطمئنا توصیه استاندارد 14224 بسیار منطقی است ولی خیلی اوقات برای ارائه یک دید کلی از عملکرد کل سیستم می توان در سطوح بالاتر نیز این شاخص را محاسبه کرده و برای مقایسه های اولیه مورد استفاده قرار داد. مثلا چه ایرادی دارد که بتوان با استاده از این شاخص مقایسه کرد که میانگین زمان بین خرابی دستگاه های نوع الف (نوع می تواند مدل – کارگاه – کاربری و… باشد) با نوع ب چه تفاوتی دارد؟
    رعایت توصیه های استاندارد بسیار خوب است و سندیت بیشتری به کار میدهد ولی فراموش نکنیم که همین استانداردها با مرور زمان تغییر می کنند.
    اینجانب شخصا تجربه مفیدی از محاسبه این شاخص برای یک سطح بالاتر (برحسب دسته بندی تجهیزات) داشته ام.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      در حوزه نگهداری و تعمیرات بیشتر تجهیزات مدنظر است و عنوان انگلیسی equipment برایش استفاده می شود ماشین و دستگاه معادل سیستم ها و مکانیزم هایی هستند که متحرک هستند مثلا هیچگاه در صنعت فولاد نمی گویند یک ماشین کوره یا دستگاه کوره بلکه کوره یک تجهیز است یا گیربکس یک ماشین یا دستگاه نمی گویند یک تجهیز است ولی یک لیفتراک یک ماشین است یک چرثقیل یک ماشین است.
      البته در گفتارعمومی معمولا هر سه این واژه را با هم استفاده می کنند.در یک سازمان هر سه نوع آنها زیر مجموعه asset یا دارایی ها قرار می گیرد که در حوزه نت بیشتر دارایی های فیزیکی مدنظر است.
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =