خانواده گروه تجهیزات قطار شهری چگونه می تواند باشد!؟

خانواده گروه تجهیزات قطار شهری چگونه می تواند باشد!؟

siemens-locomotives-660x364یک سال دیگر در خدمت پرسنل نگهداری و تعمیرات قطار شهری مشهد برای مشاوره سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات خواهیم بود.این مهم در چند ماه پیش نهایی شد و ادامه ای است بر داستان دو سال پیش که با کلاس های نگهداری و تعمیرات و مشاوره سیستم مدیریت نت پیش رفت.در سال جدید بیشترین تمرکز ما بروی خانواده گروه تجهیزات می باشد و بر مبنای آن پیاده سازی فرآیندهای نگهداری و تعمیرات را پیش خواهیم برد.

اما خانواده گروه تجهیزات قطار شهری چگونه خواهد بود!؟

حوزه تجهیزات قطار شهری کمی با سازمان های دیگر فرق می کند ابتدا باید گروه بندی مدل های نت را انجام دهیم و مبتنی بر آن به خانواده گروه تجهیزات و نیازمندیهای آن نزدیک شویم.قطار شهری مثل خط تولید یا سازمانهای صنعتی تولیدی محور نیست!

در سازمان های تولید محور تکلیف گروه بندی مدل های نت تا حدود 90 درصد مشخص است ولی در قطار شهری این طوری نیست! زیراکه شما با واحدها و مدل های خاصی مواجه می شوید که هر کدام برای خودشان به لحاظ کثرت و اهمیت جایگاه ویژه دارند.

مثلا در یک سازمان تولید محور تجهیزات خط تولید تجهیزات اصلی سازمان هستند و نگهداری محور می باشند و باید بیشترین تمرکز بروی آنها باشد و دیگر فعالیت های نت در حوزه خدمات فنی قرار می گیرد و درجه اهمیت بالایی پیدا نمی کند ولی در قطار شهری ممکن است یک در خواست خدمات فنی خودش در جایگاه ویژه و پر اهمیتی قرار گیرد.مثلا یک آسانسور در سازمان چند طبقه در شرکت تولید محور ارزش اول و مقدم نسبت به تجهیزات خط تولید ندارد ولی همین آسانسور در ایستگاه های قطارشهری می تواند درجه اول پیدا کند چون هر گونه خرابی در حین استفاده توسط مشتری (مردم) ممکن است منجر به یک خبر رسانه ای شود و غیره!

این موضوع را باز در حوزه نرم افزاری ببینید که چه مسائلی را پیش خواهد آورد، لذا برای همین پیچیدگی های خاص است که تاکید می شود هر نرم افزاری توانمندی حضور در صنعت قطارشهری را نخواهد داشت و این موضوع در عمل نیز در مترو تهران به گونه ای تجربه شده است!!

چند حوزه نگهداری تجهیزات در قطارشهری وجود دارد:

  1. ناوگان
  2. ریلی
  3. ابنیه
  4. برق و تاسیسات
  5. مخابرات
  6. سیگنالینگ
  7. تعمیرگاه ها

که هر حوزه به تعدادی تجهیزات کلید و مهم نگهداری محور دارند و تعدادی تجهیزات مصرفی و تعمیرمحور دارند.

کلا مبحث خانواده گروه تجهیزات متعلق به گروه بندی مدل نت تجیهزات نگهداری محور است و مبحث تعمیر محوری ها را کاری نداریم.

بهترین حالت در هر سازمانی و بخصوص در قطارشهری این است که  ساختار سازمانی فعالیتهای نگهداری و تعمیراتی به دو صورت دید یکی خدمات فنی برای تجهیزات تعمیر محور و یکی حوزه نگهداری برای تجهیزات اصلی و نگهداری محور.

تبیین مرز تجهیز تعمیر محور و نگهداری محور هنری است که باید به درستی و مبتنی بر استانداردهای نگهداری و تعمیرات تعریف شود که موضوعی بس طولانی و کلیدی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هفت =