چگونه از حسن اجرای نت پیشگیرانه اطمینان حاصل می کنید!؟

چگونه از حسن اجرای نت پیشگیرانه اطمینان حاصل می کنید!؟

TPMاین یک سوال مهم است.بخصوص برای کارخانجات و صنایع بزرگ کشورپاسخ به این سوال حیاتی است.در نظر بگیرید در صنعت پتروشیمی ، نفت ، گاز ، سیمان ، معدن ، بندر ، فولاد و غیره سازمان بیش از 20000 هزار تجهیز دارد از طرفی تعداد زیادی پیمانکار تعمیراتی در سازمان انجام فعالیت های تعمیراتی و پیشگیرانه را انجام می دهند.

در ماه احتمالا بیش از 50000 الی 100000 آیتم یا وظیفه پیشگیرانه وجود دارد که باید انجام شود(منظور این است که در چک لیست یک دستگاه ممکن است بیش از 10 الی 20 آیتم اجرایی نت پیشگیرانه یا پیش بینانه دیده شده باشد که موعد های هفتگی ، ماهانه آنها باید اجرا شود و جمع آنها مدنظر است) اهم از بازدید ، بازرسی ، تعویض ، سرویس و آچارکشی و غیره این کارها در واحد برنامه ریزی نت سازمان برنامه ریزی زمانی شده است و با پیمانکار توافق شده است انجام دهد.

سوال این است که در سازمان شما چه تکنیک ، روش و یا متدی وجود دارد که از حسن اجرای 100000 آیتم نت پیشگیرانه اطمینان حاصل می کنید!؟

مطمئنا وجود بازرس و ناظر برای پاسخ به این سوال  کافی نیست ! چون تعداد فعالیتها زیاد است و نه نظارت بهره بردار و نه نظارت واحدهای تعمیراتی کارفرما به لحاظ کمیت و کیفیت انجام نظارت زیر سوال است و با انبوه پرسنل و نیروی انسانی مواجه می شوید.

پس چگونه اطمینان حاصل کنیم که فعالیتهای طرح ریزی شده در نت برنامه ریزی شده کامل و به موقع لنجام می شود!؟

در ممیزی های نگهداری و تعمیرات که از سازمانهای بزرگ انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که بیش از 60 الی 80 درصد از فعالیت های نت برنامه ریزی شده بدلیل:

  1. کمبود نیروی انسانی پیمانکار
  2. عدم نظارت به موقع و کافی کارفرما
  3. حجم زیاد فعالیتهای نت تعریف شده
  4. پراکندگی تجهیزات
  5. دور دست بودن تجهیزات در سایتهای بهره برداری
  6. مدل قرارداد های پیمانکاری

انجام نمی گردد!! کسی هم نمی تواند دقیق و مستند اجرا یا عدم اجرا را اثبات کند! اما در فرآیند ممیزی به راحتی عدم اجرای بسیاری از فعالیتهای نت پیشگیرانه و برنامه ریزی شده کشف می شود و با تحلیل از داده هایی که در سازمان وجود دارد این موضوع نشان داده می شود!!

چه تکنیکی می تواند به ما کمک کند!؟ که با قابلیت های اطمینان مختلف بتوانیم از حسن اجرای فعالیتهای نت پیشگیرانه اطمینان حاصل کنیم!؟

نظر شما چیست؟ آیا شما این مشکل را ندارید!؟ آیا آن را حل کرده اید!؟

15 پاسخ
  1. حمید
    حمید گفته:

    با سلام

    بنده مدیرفنی یک شرکت تولیدی که محصولات مرتبط با خودرو ساز را تولیدمینماید هستم بنظرمن مجموعه تعمیرونگهداری مانند بدن انسان میباشد اولا خلق یک انسان باید درابتدا بدون نقص باشد یعنی نمیتوان ازیک نابینا توقع عملکرد یک بینا راداشت بنابراین باید درابتدا تمام استراتژی تعمیرات برمبنا قواعد مهندسی وقابل اجراباشد واستاندارد سازی شده باشد بخش دوم باید فرهنگ سازی گردد عامل انسانی اگر درشرایط دخیل شود موضوع بسته نخواهدشد بنابراین آموزش پایه حذف عامل انسانی بعنوان یک پارامترخواهدبود وهمچنین مسائل مرتبط با منابع انسانی بنابراین چیدمان ساختارصحیح .آماده سازی نیروهای مناسب .ایجادزمان استاندارد تعمیرات . فرهنگ درست کارکردن . آموزش صحیح مصرف کننده تجهیز وایجاد وابستگی عاطفی اوبه تجهیز سلامت وقابلیت تجهیز را تضمین خواهدنمود ودرنهایت با پایش شاخصهای کلیدی تعمیرات میتوان ازعملکرد صحیح این سیستم اطمینان پیدا نمود

    پاسخ
  2. مرتضی سلطانیه
    مرتضی سلطانیه گفته:

    با سلام
    من زمانی که به شرکت فعلی محل کارم(صنعت خودرو) وارد شدم دیدم که مستندات انجام pm ها بسیار منظم می باشد ولی بعد از مدتی فهمیدم که فقط سوابق انجام به صورت مکتوب درج می شوند ولی به غیر از روانکاری ها سایر موارد به درستی انجام نمی شود و پرسنل هیچ تلاشی در کشف عیوب انجام نمی دهد.
    به عنوان اقدامات اصلاحی برخی از آیتم ها رو تحت عنوان pm level 1 به اپراتور واگذار کردیم ،دستور العمل ها رو تبدیل به کتابچه تصویری راهنمای انجام سرویس کردیم،تیم pm تشکیل دادیم، در 2 سطح بازرسی تعیین شد که بازرس ها کاملا جدا از تیم pm خواهند بود و ذینفع نیستند، سطح اول سرپرستان و سطح عالیه کارشناسان و بازرسی سطح اول 100 در صد و بازرسی دوم به صورت random و مشابه AQL کیفیتی ها.
    جلسات منظم بررسی و تحلیل توقفات رو برگزار می کنیم که از طریق ان هم می توان به حسن انجام سرویس ها یا موارد دیده نشده در دستور العمل های سرویس پی برد.

    پاسخ
  3. بنایی
    بنایی گفته:

    با سلام و تشکر
    به نظر می رسد ایجاد محیطی مبتنی بر اعتماد متقابل و تقویت حس مالکیت اپراتورها به دستگاه با محوریت تقویت وجدان کاری می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش شاخص اطمینان ازاجرای تگهداری و تعمیرات پیشگیرانه داشته باشد.
    هیچ ناظر و بازرسی کارا تر و موثرتر از وجدان وجود ندارد.

    پاسخ
  4. میثم کلاهدوز
    میثم کلاهدوز گفته:

    حضورمحترم جناب مهندس جلالی عزیز
    باسلام و احترام
    به استحضار میرسانم،طبق بازرسی ها و ممیزی هایی که در چند کارخانه انجام داده ام به این نتیجه رسیدم،بدلیل اهمیت ندادن و همچنین حمایت از نیروهای واحد نت متاسفانه پیاده سازی و اجرائی نمودن سیستم نت با چالش های خاصی مواجه می باشد،بنظر اینجانب تا مدیران ارشد سازمان نخواهند سیستم نت در سازمانشان پیاده سازی شود،اجرایی نمودن سیستم نت کار بی فایده ای است،و برای عزیزانی که دارند بر روی این سیستم کار میکنند پیشنهاد میکنم از طریق واحدانبار اقلامی که خارج می شود و صرف تعویض و یا تعمیر دستگاهها میگردد میزان دفعات و مدت زمان خرابی هارا شناسایی و سپس دنبال علت عیوب باشید.لازم به ذکر است از طریق اپراورها یا نیروهای تعمیراتی انتظار پر نمودن و در اختیار گذاشتن اطلاعات را نداشته باشید و خودتان مدام با بازرسی و سرکشی های مداوم میتوانید حداقل50%کار را پیش بگیرید.
    باتشکر

    پاسخ
  5. حبیب نبی زاده
    حبیب نبی زاده گفته:

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    بنظر می رسد این مشکل گریبانگیر اکثر واحدهای صنعتی میباشد و ما نیزدر شرکت خود ( تولید انواع سیمان) این مشکل را داریم. بنظر می رسد انجام درست سه نوع دستور کار پیشگیرانه بایستی از یک بار توقف اتفاقی (اضطراری) جلوگیری کند . میشود از روی توقفات اتفاقی که روی هر تجهیز اتفاق می افتد پی به این قضیه برد و همچنین بابازرسی رندومی توسط کارشناسان واحد نت تقریبا این موضوع معلوم می شود. با سپاس

    پاسخ
  6. ايمان سيفي
    ايمان سيفي گفته:

    با سلام
    بنده هم مسئوليت واحد نگهداري و تعميرات ماشين آلات يك شركت قطعه ساز را دارا مي باشم و يكي از دغدغه هاي اساسي ما هم در اين شركت و البته شركت هاي ديگر (كه قبلاً در آن ها هم همين مسئوليت را داشتم) همين عدم اطمينان از اجراي صحيح فعاليت هاي نت پيشگيرانه هست. لطفاً راهنمايي بفرماييدكه با چه مكانيزم و روشي مي توان از اجراي صحيح همه فعاليت هاي نت پيشگيرانه در سطح سازمان توسط پرسنل نت اطمينان حاصل كرد؟ ما در حال حاضر فقط از روش بازرسي حضوري يك بازرس نت از دستگاهها و چك كردن تك تك آن ها براي فهميدن اينكه آيا پرسنل نت وظيفه خود را به درستي انجام مي دهند يا خير استفاده مي كنيم كه اين روش بسيار وقت گير و درعين حال ناكارآمد است و نتيجه مؤثري هم تاكنون در بر نداشته است. سپاسگزار خواهم بود اگر به هر طريقي كه صلاح ميدانيد راه حل اين مشكل را در اختيار اينجانب قرار دهيد.
    متشكرم

    پاسخ
  7. عباد ناصري
    عباد ناصري گفته:

    با سلام من مسئول نت در يك شركت خودرو سازي هستم مشگل عدم انجام تمام آيتمهاي برنامهPM بزرگترين مشگل مجموعه ماست .من خودم به صورت رندمي در تجهيزات اشكل سوري ايجاد ميكنم مانند شل كردن ترمينال سيمها وساير موارد درج شده در برنامه تهيه شده براي يك روز خاص وبعد مراجعه ميكنم ببينم مشگل ايجاد شده برطرف شده يا خير واينگونه حسن انجام كار را تست ميكنم.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      کار به صورت موردی خوب است ولی وقت شما را دو چندان می گیرد چون در صنعت خودرو هستید سربسته به شما نکته ای را یادآوری می کنم بروید سراغ سطح بازرسی های کنترل کیفیت و از جداول آنها ایده بگیرید و استفاده کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  8. حیدر فتح‌اللهی
    حیدر فتح‌اللهی گفته:

    با سلام
    به نظر من بیشتر این سازمانها از سیستم نت متمرکز استفاده میکنند و این باعث بروز مشکل در این سیستم میشود. شاید اگر برای هر کارگاه سیستم غیر متمرکز در نظر گرفته شود بحث نظارت اسانتر و بازرسی‌ها بهتر انجام گیرد. لازم به ذکر استفاده از CMMS برای هر مجموعه و وجود فیلتراسیون برای بازرسی اجرای برنامه زمانبندی PM بسیار مفید است

    پاسخ
  9. سجاد حجازی
    سجاد حجازی گفته:

    اگر هدف حسن اجرای کار باشه به نظر من استفاده از تکنولوژی تگ هست که هزینه کمی داره
    اگر هدف انجام شدن کار باشه و نیرو برای این کار کم باشه به نظر من جدا کردن تجهیزات حیاتی و مهم و عادیه
    البته چک لیست های AM هم می تونه مفید باشه

    پاسخ
  10. مهسا مهدی فر
    مهسا مهدی فر گفته:

    سلام استاد
    من معتقد هستم وقتی یک دستگاه به صورت کامل سرویس شد و تمامی آیتم های در نظر گرفته شده توسط پرسنل PM انجام شد حداقل تا یک مدت دستگاه بایستی بدون عیب و نقص کار کند…
    لدا لازم است یک مدت زمان تعیین شود و در این مدت زمان پاسخگوی هر تعمیر اضطراری مربوط به آن دستگاه همان فرد یا گروه انجام دهنده PM باشد.
    بنابراین این فرد یا گروه جهت جلوگیری از دوباره کاری سعی می کنند کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام واحترام
      در سازمانهای بزرگ و حجم کار زیاد عمدتا این طور نیست و اکثر کارها انجام نشده باقی می ماند
      موفق باشید

      پاسخ
  11. رضا
    رضا گفته:

    با سلام بنده کارشناس تعمیرات مکانیک در حوزه نیروگاه هستم واقعا مشکلی که میفرمایید را حس میکنم وهر روز با این مساله درگیر هستم تعدد تجهیزات سایت حساسیت انها در تولید کمبود نیروی متخصص و… مواردی هست که با ان روبرو هستیم فکر میکنم در سازمانهای بزرگ به دلیل ندیده شدن فعالیتهای افراد و عدم تشویق و ایجاد انگیزه توسط مدیران همچنین کمبود آموزشهای تخصصی ودخیل نشدن افراد در سود ناشی از انجام فعالیتهای نت دلایل اولیه انجام نشدن کارها باشد و مساله بعدی استفاده از تکنیکهای نت میباشد . باتشکر از شما استاد محترم

    پاسخ
  12. ميثم معمارزاده
    ميثم معمارزاده گفته:

    بايستي علت خرابيهاي اتفاقي مشخص گردد.اگر موردي از آنها به دليل آيتمهاي درج شده درچك ليست تعميرات پيشگيرانه بود مشخص مي گردد كه تعميرات پيشگيرانه به خوبي انجام نمي شود.مثلا اگر به دليل لق بودن بولتها باشد و در تعميرات پيشگيرانه بررسي لق بودن پيچها آورده شده باشد.مشخص مي گردد كه تعميرات پيشگيرانه به خوبي انجام نشده است.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      این موضوع تحلیل داده ها از نتایج است ولی بحث نحوه نظارت و کسب اطمینان از مقدار قابلیت انجام فعالیت های پیشگیرانه است.
      پاسخ صحیح نمی باشد.
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =