نگهداری و تعمیرات پیش بینانه

نگهداری و تعمیرات پیش بینانه یا نت پیشگویانه PdM

نگهداری و تعمیرات پیش بینانه یا نت پیشگویانه PdM حوزه پایش وضعیت CM تجهیزات را پوشش می دهد. باید و نبایدهای زیادی در خصوص سیستم نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایش وضعیت تجهیزات CBM وجود دارد.گاهی اوقات تامین و استفاده از ابزارهای پایش وضعیت تجهیزات CM به قدری در سازمانها اولویت پیدا می کند که مسیر فعالیتهای نت پیشگیرانه منحرف می شود. در این خصوص چند سوال مطرح است.

  1. آیا پایش وضعیت تجهیزات CM جایگزین خوبی برای نت پیشگیرانه PM است؟
  2. آیا پایش وضعیت تجهیزات CM راه حل خوبی برای نگهداری و تجهیزات می باشد؟
  3. نت پیشگیرانه PM به پایش وضعیت تجهیزات CM نیازمند است؟ یا اینکه پایش وضعیت تجهیزات CM بی نیاز از نت پیشگیرانه PM است؟

پاسخگویی صحیح به این سوالات به تعریف و مفاهیم این دو موضوع مربوط می شود.حوزه نت پیش بینانه و نت پیشگیرانه اگر صحیح تعریف شود.جایگاه فعالیتهای نگهداری پیشگیرانه و پایش وضعیت تجهیزات به خوبی مشخص خواهد شد.
پایش وضعیت تجهیزات ابزاری برای انجام به موقع نگهداری پیشگیرانه تجهیزات با کمترین هزینه ممکن برای تجهیزات کلیدی سازمان است.حایگزین یا سیستم ویژه ای برای نت پیشگیرانه احتساب نمی گردد.با انجام فعالیتهای نت پیش بینانه زمان های اجرای صحیح نت پیشگیرانه را می توان یافت و اقدام کرد.فعالیتهای تعمیراتی در نگهداری پیشگیرانه می تواند مبتنی بر اطلاعات و تحلیل پایش وضعیت تجهیزات باشد.

امتیازات و مزایا نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ( نت پیش بینانه)

در این قسمت به تبیین امتیازات و مزایا نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (نت پیش بینانه) predictive maintenance در سازمان پرداخته می شود:

۶ امتیاز مهم نگهداری و تعمیرات پیش بینانه یا نت پیشگویانه

آقای Keith Mobley در کتابش Plant Engineer’s، امتیازات زیر را برای نت پیش بینانه یا نت پیشگویانه برشمرده است:

  • کاهش هزینه نت تا ۵۰%
  • کاهش خرابی های ناخواسته تا ۵۵%
  • کاهش زمان تعمیر تا ۶۰%
  • کاهش انبارداری قطعات یدکی تا ۳۰%
  • ۳۰% افزایش میانگین زمان بین خرابی (MTBF)
  • ۳۰% افزایش زمان کارکرد

این ارقام ممکن است اغراق آمیز بنظر آیند. اما حتی اگر بخشی از آنها نیز بدست آید، اثر اقتصادی برنامه نت پیش بینانه در بیشتر کارخانه ها به سادگی به میلیون ها دلار می رسد. برای کارخانه های تولیدی، ۱۰% کاهش هزینه در نت باعث ۴۰% افزایش فروش خواهد شد.
امتیاز دیگر نت پیش بینانه:

مطالعات نشان داده اند با یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیش بینانه مهندسی شده درست، می توانید تا ۳۰% کارهای نت پیشگیرانه را جایگزین کنید.

هندبوک نگهداری و تعمیرات

دوره آموزش نگهداری و تعمیرات پیش بینانه PdM

دوره آموزش نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM

مقاله مهم و کلیدی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM چیست؟ Preventive Maintenance

امتیاز پنهان نگهداری و تعمیرات پیش بینانه predictive maintenance

حداقل در ۴۰ سال اخیر، امتیازات اقتصادی نگهداری و تعمیرات پیش بینانه بارها و بارها ثابت شده است. با این حال، وقتی با نفرات حرفه ای نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان که از سیستم عکس العملی به پیش بینی تغییر نگرش داده اند صحبت می کنید، مطالب مختلفی می شنوید.
چند مورد آن چنین است:
” من دوست دارم با بچه هایم بازی کنم. دوست ندارم نیمه شب با تلفن از خواب بیدار شوم. فقط بگویم اگر نت پیش بینانه را انجام ندهید باید با آسایش خداحافظی کنید. من نت را دوست ندارم بلکه وقت آزادم را دوست دارم.”

“از وقتی در مسیر نت پیش بینانه وارد شده ام کارم راحت تر شده است. تلفن کمتری نسبت به گذشته دارم و کار کارگاهی کمتری دارم و روابط بین نفرات نت و بهره برداری بهتر شده است.”

خلاصه امتیازات پنهان نت پیش بینانه موفق عبارتند از:

استرس کمتر، آرامش فکری بیشتر، شغل راحت تر، وقت آزاد بیشتر.

نگهداری و تعمیرات پیش بینانه یا نت پیشگویانه PdM
نگهداری و تعمیرات پیش بینانه یا نت پیشگویانه PdM

فرق بین اقدام پیش بینانه و پیشگیرانه چیست؟

تفاوت این دو مفهوم در سه موضوع است :
۱- زمان
۲- نوع داده ها
۳- نحوه تحلیل داده ها

اما اقدام پیشگیرانه :

  • اقدامی است که برای جلوگیری از وقوع برخی حوادث انجام می دهیم مثلا با بازدید هفتگی روی پشت بام می توانیم وضعیت آشغال های آنجا را چک کرد اگر بود جارو کرد و آنها را دور ریخت و اگر نبود هیچ! این بازدید و جارو کردن باعث جلوگیری گیر کردن ناودان و جمع شدن آب در پشت بام می گردد.
  • لذا اقداماتی که مثل تعویض قطعات ، بازدید ، نظافت ، بازرسی ، تعویض روغن و فیلتر هوا همه از می تواند از نوع جلوگیری از وقوع برخی علل خرابی ها تجهیزات شود. دقت داشته باشید این اقدامات قابلیت برنامه ریزی زمانی داد.

ولی اقدام پیش بینانه :

  • هر گونه اقدامی که توام با پایش وضعیت یک سیستم یا تجهیز باشد و منجر به تجزیه و تحلیل آماری برای تخمین احتمال وقوع یک حادثه یا خرابی شود را اقدام پیش بینانه می نامیم.
  • مثلا اگر در بیرون مشاهد کنید که ابری سیاه باران زا در دور دست وجود دارد تحلیل هواشناسی شما این است که یک ساعت دیگر احتمال دارد این ابر بروی منزل شما باشد و باران بیاید لذا شما یک ساعت قبل از وقوع هر حادثه به پشت بام رفته و آشغال های آنجا را جمع آوری می کنید که از وقوع حادثه محتمل باران آمدن و گیر کردن آشغال ها و ایجاد خطای سیستم ناودان جلوگیری کرده باشید.
  • انجام اقدامات هواشناسی و پایش وضعیت هوای اقدامی پیش بینانه است و جمع آوری آشغال ها پشت بام اقدامی پیش بینانه !

یک فرمول ساده و موثر برای نت پیش بینانه تجهیزات

با توجه به شرایط کنونی صنعت و کاهش بودجه های سازمانها در پیاده سازی سیستم های مدیریتی یک فرمول ساده برای پیاده سازی نت پیش بینانه پیشنهاد می کنیم که با اجرای آن خیلی سریع و فوری بتوانید به گام ها موثری در بهبود نت تجهیزات سازمان برسید.

مطمئنا با کمبود نیروی انسانی که واحد نت شما این روزها مواجه است کار های بسیار زیادی که قبلا تعریف کرده اید و در حوزه نت برنامه ریزی شده آورده اید فرصت انجام پیدا نخواهید کرد.پس چه کار کنید!؟

به گروه بندی تجهیزات سازمان نگاه کنید از هر ۱۰۰ تجهیز کلیدی که در هر گروه قرار می گیرد فقط چهار تجهیز را که بیشترین سوابق تعمیراتی دارند و یا با اهمیت هستند پیدا کنید و پایش وضعیت را فقط برای آنها انجام دهید.همین کفایت می کند برای مدت یک سالی به بحران نخواهید خورد تا بعد!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 9 =