فرایندهای نگهداری و تعمیرات طرح ریزی و دانلود استاندارد 17007

فهرست محتوی طرح ریزی فرایندهای نگهداری و تعمیرات

در طراحی سیستم نگهداری و تعمیرات اولین گام طرح ریزی یا طراحی فرایندهای نگهداری و تعمیرات یا فرایندهای نگهداشت می باشد. شناسنامه فرایند ، روش اجرایی ، زیرفرایندها و گردش کار ها و فعالیت های نگهداری و تعمیرات مهم است. در این مقاله ما به کلیات موضوع طراحی و طرح ریزی فرایند نگهداری و تعمیرات و زیرفرایندهای آن می پردازیم و در خصوص استاندارد EN 17007 فرایند های نگهداری و تعمیرات صحبت می کنیم و امکان دانلود رایگان استانداد 17007 فراهم شده است.

  1. لیست فرایندهای نگهداری و تعمیرات
  2. ارتباط بین فرایندهای نگهداری و تعمیرات
  3. جایگاه واحد سازمانی و فرایندهای نت
  4. دانلود رایگان استاندارد EN 17007 2016
  5. روش اجرای و فرم های نگهداری و تعمیرات
  6. دوره آموزش طرح ریزی فرایندهای نگهداری و تعمیرات
  7. نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS PMworks چگونه فرایندها را اجرا می کند؟

لیست فرایندهای نگهداری و تعمیرات

فرایندهای و زیرفرایندهای مختلفی را می توان برای نگهداری و تعمیرات در نظر گرفت اینجا ما زیرفرایندهای پرکاربرد و اصلی را لیست کرده ایم و ممکن است هر کدام از آنها زیرفرایندهای دیگری داشته باشند:

  1. پرونده تجهیزات
  2. آرشیو فنی
  3. درخواست‌کار
  4. دستورکار
  5. طرح‌ریزی نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده
  6. برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات
  7. تحلیل آماری نگهداری و تعمیرات
  8. مدیریت (ارزیابی و نظارت) پیمانکاران تعمیراتی
  9. ارزیابی نگهداری و تعمیرات

به فرایند برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات PM

توجه ویژه ای داشته باشید ممکن است همین فرایند زیرفرایندهای دیگری مثل:

  • نگهداری پیشگیرانه
  • تعمیرات اضطراری
  • نگهداری پیشگویانه یا پیش بینانه
  • اورهال
  • کالیبراسیون

داشته باشد اینکه این زیرفرایندهای برای سازمان شما ضروری و حتمی باشد وابسته به بزرگی و نیاز سازمان است.

ارتباط بین فرایندهای نگهداری و تعمیرات

فرایندهای نگهداشت فوق حتما با هم دیگر ارتباط و خروجی برخی ورودی برخی از فرایندهای دیگر است. برخی از این فرایندهای خیلی مهم هستند:

فرایندهای مهم و کلیدی واحد فنی برای گردآوری سوابق

مهم ترین بحش در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات 3 فرایند می باشد که این سه فرایند باعث گردآوری داده ها و سوابق قابلیت اطمینان تجهیزات را مهیا می سازد. این سه فرایند پر کاربردترین هستند و باید توجه داشته باشید که ممکن است این سه فرایند برای یک سازمان بزرگ در ساعت چندین بار چرخ کار داشته باشد. در حالی که برخی فرایندهای مثل آرشیو فنی ممکن است در سال یک بار یا حتی برای هر تجهیز یک بار انجام شود. یا اینکه فرایند تحلیل آماری شاخص های نگهداری و تعمیرات به صورت ماهانه یا هفتگی گردش کار دارد.

فرایندهای مهم و کلیدی واحد فنی برای اثربخشی فعالیت های فنی

اما از مهم ترین فرایندهایی که نشانگر وضعیت و اثربخشی فعالیت های فنی و نگهداشت تجهیزات می باشد فرایند تحلیل آماری شاخص های نت KPI و مهم تر از آن فرایند طرح ریزی نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده می باشد. با شاخص های وضعیت اجرا و اثربخشی کارهای فنی را ارزیابی و سنجش می کنیم ولی با فرایند طرح ریزی نگهداشت مهم ترین بخش طراحی فعالیت های نگهداری محور به صورت پیشگیرانه و پیش بینانه را دنبال می کنیم. هر چه این فرایند از نظر محتوی فنی بروی تجهیزات بهتر و دقیق تر انجام شود در سازمان تجهیزات ما با خرابی کمتری مواجه خواهند شد و رسالت واحد نگهداری و تعمیرات سازمان انجام شده است.

در شکل زیر ارتباط بین فرایندهای 9 گانه نگهداری و تعمیرات ترسیم و نشان داده شده است:

فرایندهای نگهداری و تعمیرات
لیست فرایند های نگهداری و تعمیرات

جایگاه واحد سازمانی و فرایندهای نت

قرار نیست تمامی فرایندهای مذکور در واحد فنی یا نگهداری و تعمیرات سازمان انجام و جاری شود. برخی از فرایندها براساس مدل سازمان و آنچه در سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 طراحی شده است ممکن است در واحد دیگری انجام گیرد مثلا فرایند آرشیو فنی تجهیزات ممکن است در واحد مهندسی سازمان انجام شود. هم چنین فرایندهای ارزیابی نگهداری و تعمیرات توسط واحد تضمین کیفیت سازمان یا مشاوران با تجربه در زمینه ارزیابی نگهداری و تعمیرات صورت گیرد.
.

دانلود رایگان استاندارد EN 17007 2016

استادارد EN 17007 ویرایش 2016 به ارائه فرایندها نگهداری و تعمیرات و شاخص های فرایندی آن پرداخته است. برای ایده گرفتن استاندارد خوبی است ولی مبتنی بر آن پیاده سازی در سازمان خیلی سخت است.قبلا به دوستان اشاره کرده بودیم که اگر استاندارد ایزو 9001 را به درستی در سازمان پیاده سازی کنند بسیاری از نیازهای طراحی فرایندها نت پاس می شود. این استاندارد اروپایی است و هنوز ایزویی نشده است!

نسخه درفت دانلود استاندارد سال 2016 EN 17007

دوره آموزش طرح ریزی فرایندهای نگهداری و تعمیرات

دوره آموزش طرح ریزی فرایندهای نگهداری و تعمیرات در سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر تهیه و ارائه شده است شما می توانید فیلم ها، جزو و مستندات دوره را که شامل روش اجرایی و فرم و مثال هایی از نمونه های زیرفرایندهای نگهداری و تعمیرات می باشد را دریافت کنید مثلا فرایند تعمیرات اضطراری یا نگهداری پیشگیرانه و روش اجرایی آنها آمده است.

تهیه دوره آموزش طرح ریزی فرایندهای مدیریت نت DPM

نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS PMworks چگونه فرایندها را اجرا می کند؟

اما نکته مهم اینکه در یک نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS استاندارد فرایندهای مذکور چگونه طراحی و اجرا می شود؟ در فیلم زیر به تشریح فرایندهای مذکور در نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات آویژه CMMS Pmworks پرداخته شده است: (برای دریافت دمو و کاتالوگ و قیمت نرم افزار نت آویژه اقدام کنید)

فیلم در حال ساخت و تهیه است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 1 =