نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات در شهرداری مشهد

نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات در شهرداری مشهد

نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات در شهرداری مشهد تهیه و تدوین و مشاوره داده شد. در شهرهای بزرگ هم چون تهران و مشهد در ایران تعداد بسیار زیادی تجهیزات و دارایی های فیزیکی وجود دارد که به صورت پراکنده در سطح شهر پخش می باشند و این تجهیزات دارایی های فیزیکی کاربری های مختلفی جهت خدمت رسانی به شهروندان دارد. مدیریت دارایی های فیزیکی چیست؟

شهرداری یک شهر دقیقا متناسب با نامی که دارد شهر را باید نگهداری و برای شهروندان محیطی زیبا ، مفرح و امن سازد. در اکثر اوقات شهرداری های شهرهای بزرگ و کوچک نقش کلیدی خودشان را برای شهر داری یا نگهداری شهر به شکل زیبا و مفرح و قابل کاربری برای شهروندان با شهرسازی و توسعه شهر ادغام می کنند و گاها حسب نگرش مدیریت ارشد که شهردار خوانده می شود این دو از هم پیش می گیرند و از دیگری ممکن است غفلت شود!

شهرداری مشهد یکی از شهرداری های پیشرو در نگهداری و زیباسازی و ارائه خدمات بهنگام و موثر به شهروندان خویش و زوار محترم حضرت امام رضا ع است. لذا نقشی کلیدی تر در حفظ شهر مقدس مشهد بردوش دارد که به نسبت دیگر شهرهای دیگر کشور تفاوت ویژه ای ایجاد می کند.افتخار اینکه در شهر مشهد نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات تدوین و استقرار یابد به شرکت مشاوران تدبیرپرداز آویژه رسیده است.

واحد و بخش های کلیدی شهرداری مشهد

اگر بخواهیم شهرداری را بخش بندی کنیم چند سازمان بزرگ و واحدهای ویژه ای دارد که به شرح زیر می باشد:
۱٫ قطارشهری
۲٫ اتوبوس رانی
۳٫ آتش نشانی
۴٫ تاسیسات
۵٫ ابنیه و پارک ها
۶٫ معایر و تقاطع
۷٫ آب های سطحی
البته تقسیم بندی حسب تجهیزات و دارایی های فیزیکی مستقر در سطح شهر است و به ساختار سازمانی و واحدهای مختلف شهرداری در تقسیم بندی اشاره نشده است.
سه بخش اول این تقسیم بندی خود سازمان های بزرگ و مستقل هستند که نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات خاص خویش را دارند.

نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد
ناوگان قطار شهری مشهد

سابقه کاری ما: در قطارشهری مشهد حدود سه سال سابقه مشاوره و استقرار سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات داریم و کارهای زیادی انجام شد که در حال حاضر قطارشهری مشهد به عنوان سرآمد سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در سطح کشور کانون الگوبرداری و ایده پردازی دیگر شهرهای کشور هست. هم چنین آتش نشانی مشهد نیز در حال حاضر سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات مستقلی دارد که بیش از ۴ سال در آتش نشانی مشهد از ارزیابی و آموزش و مشاوره و استقرار نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات خدمت رسانی کرده ایم.

نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات در شهرداری مشهد
آتش نشانی مشهد

بخش های مهم شهرداری مشهد در نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات

چهار بخشی کلیدی و مهم دیگر شهرداری:
۱٫ تاسیسات
۲٫ ابنیه و پارک ها
۳٫ معایر و تقاطع
۴٫ آب های سطحی
در حال حاضر مدنظر است که نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات تدوین و اجرا شود.

در معاونت عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ، اداره نگهداری و تعمیرات نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات در حال طراحی و استقرار است.

نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات در شهرداری مشهد
پارک ملت مشهد

استراتژی نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد

در سازمان های بزرگی مشابه شهرداری سوالات کلیدی یا نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست!؟
در نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد بدنبال پاسخگویی به سوالات استراتژیک و مهم زیر هستیم:
یک: چقدر دارایی های فیزیکی (تجهیزات، ابنیه، قطعات، تاسیسات، معابر و غیره) در سازمان داریم؟ (چی و چه مقدار داریم!؟)
دو: آنها کجا مستقر شده اند؟ (کجا هستند!؟)
سه: چگونه از آنها نگهداری می کنیم؟
چهار: چگونه آنها را تعمیر می کنیم؟

چرخه عمر دارایی فیزیکی

نکته مهمی که اینجا باید اشاره کنم این که در مبحث چرخه عمر دارایی فیزیکی بخش های مختلفی از جمله:
۱٫ طراحی
۲٫ ساخت
۳٫ نصب
۴٫ بهره برداری
۵٫ نگهداری و تعمیرات
۶٫ بهینه سازی
۷٫ اسقاط
وجود دارد که سرفصل نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات را دنبال می کنیم. یعنی اینکه شهرداری یک پل هوایی را طراحی و ساخته است و در حال بهره برداری در سطح شهر توسط شهروندان است و حال در بخش ۵ نحوه نگهداری و تعمیرات این پل چگونه است!؟

پل های سطح شهر مشهد به عنوان یک مثال

نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات در شهرداری مشهد
پل میدان امام حسین مشهد

مثال پل در شهر مشهد مثال بسیار خوبی است چون شهر مشهد بزرگ است و پل های زیادی درسطح شهر وجود دارد و همین طور هم در حال افزایش است. اگر بخواهیم ۴ سوال کلیدی بالا را برای پل های پاسخ دهیم این طور می شود:

یک: چه نوع پل هایی در شهر مشهد وجود دارد و تعداد هر نوع آن چقدر است؟ (مثلا ۵ مدل ساز پل وجود دارد و حدود ۳۰ تا پل است)

دو: این ۳۰ عدد پل در کجای شهر واقع شده اند؟

سه: با توجه به مدل یا نوع پل ها و محل استقرارشان با توجه به میزان ترافیک روی پل ها و فصول سال چه بازدیدها و نکات ایمنی و نگهداری را باید روی آنها انجام دهیم؟ (چه فعالیت نگهداری محور ، چه زمانی ، با چه ابزاری ، توسط چه کسانی ، چه مدتی و چگونه باید انجام شود؟)

چهار: اگر برای پلی خرابی جزئی یا کلی بوجود آمد چه خواهیم کرد؟ (یک خرابی اضطراری یا عدم انطباق وضعیت پل با استانداردهای ایمنی و کارکرد آن بوجود آمده است استانداردها یا دستورالعمل های رفع و تعمیر آن چیست؟ و مباحث چه کسی، چه زمانی، چه مدتی، چگونه و … مطرح است

اولویت بندی نظام مدیریت نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد

وقتی تعداد دارایی های فیزیکی در یک سازمان بسیار زیاد باشد پاسخگویی به این چهار سوال و مدیریت انجام و اجرای آن حجم زیادی از فعالیت های برنامه ریزی و پیمانکاری را می طلبد. ما در شهرداری مشهد مقدس بدنبال طرح ریزی و تدوین نظام مدیریت نگهداری و تعمیراتی هستیم که بتواند در بازه ۵ سال آینده پاسخگوی این سوالات (بخصوص برای تحقق سوال سوم و چهارم) برای حداقل ۲۰ درصد از دارایی ها فیزیکی کلیدی شهرداری مشهد باشد.

چرا بعد از ۵ سال فقط ۲۰ درصد از دارایی های فیزیکی را پاس کنیم!؟ چون طبق قانون پارتو ۸۰ درصد از فعالیت های نگهداری و تعمیراتی شهرداری مربوط به ۲۰ درصد از دارایی های فیزیکی است و ۸۰ درصد برای یک سازمانی به بزرگی شهرداری مشهد با میلیون ها دارایی فیزیکی بخش شده در گستره بزرگ یک شهر یک هدف ایده آل است!
لذا در ابتدای کار نیاز داریم سوال اول و دوم را برای کلیه دارایی های فیزیکی شهرداری طراحی و برای بیش از ۵۰ درصد از آنها اجرایی کنیم.

عضویت در کانال تلگرام نگهداری و تعمیرات
عضویت در صفحه اینستاگرام نگهداری و تعمیرات

رزومه شرکت مشاوره تدبیرپرداز آویژه

ارزیابی، آموزش، مشاوره، نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات و دارایی های فیزیکی در سطح کشور
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پنج =