هزینه های نگهداری و تعمیرات

آیا می توان در سازمان هزینه های نگهداری و تعمیرات را دقیق محاسبه کرد؟

هزینه های نگهداری و تعمیرات دو بخش کلی دارد هزینه ای که صرف تعمیرات می شود و هزینه های صرف نگهداری تجهیز می شود. برای آنکه محاسبه دقیق از هزینه ها شود پارامترهای مختلفی را باید در نظر گرفت مثل هزینه نفر ساعت نیروی انسانی و هزینه ابزار و هزینه قطعات یدکی و پیمانکار و غیره
البته طبقه بندی فعالیت ها نگهداری و تعمیرات کمک خیلی خوبی است در طبقه بندی هزینه ای آنها ، اما چند مشکل وجود دارد یکی اینکه هزینه نیروی انسانی را روی چه فرضیاتی بنا کرد؟ زمان کاری استخدام و حقوق ماهانه پرسنل را در نظر گرفت یا مقدار هزینه نفر ساعت انجام کار را؟ از آن مبهم تر هزینه قطعات یدکی است شما قطعه ای را خریداری کردید به قیمت ۱۰۰ هزارتومان در سه ماه یا یک سال پیش و حال مصرف می کنید و قیمت قطعه در بازار در حال حاضر ممکن چیز دیگری باشد و شاید حدود ۱۸۰ شده باشد یا اینکه اصلا نمی دانید چند است. آن وقت قیمت خرید یک سال پیش را باید اعمال کرد!؟
این است که ابهامات زیاد می شود و بخصوص اینکه واحد مالی حسب مرکز هزینه واحد نت یا واحد مکانیک و برق گزارش تهیه می کند و هزینه صرف شده در گذشته را به صورت کلی برای سازمان اعلام می کند و گزارش هزینه محتمل فعلی را یا اینکه برای هر تجهیز یا خانواده گروه تجهیز به تفکیک نوع فعالیت های نگهداری یا تعمیرات نمی دهد و نمی تواند هم بدهد!
لذا اکثر صنایع و سازمان ها نسبت به هزینه نگهداری و تعمیرات انحرافات زیاد دارند و قابل استناد بقدر لازم برای تصمیم گیری و مدیریت بهینه نت سازمان نمی باشد.
خوب می ماند که چه کنیم!؟

کاهش هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات و کاهش توقفات تجهیزات بدلیل خرابی

محاسبه هزینه های نگهداری و تعمیرات

دو نکته طلایی برای محاسبه هزینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات سازمان وجود دارد که اگر آنها را کامل رعایت نشوند هر چه گردآوری و محاسبه کرده اید ارزش لازم برای تحلیل در زمینه مدیریت نگهداری و تعمیرات را نخواهد داشت.
اول اینکه باید گردآوری داده ها مبتنی بر فعالیت های نگهداری و تعمیراتی بر روی تجهیز باشد.
دوم اینکه از قواعدی استفاده کنید که ارزش پول به روز قابل استخراج باشد. یعنی مثلا بتوانید ارزش قطعه ای که یک سال پیش حدود ۱۰۰ هزارتومان خرید شده است امروز بعد از یک سال که در انبار باقی مانده است ارزشش چقدر است !؟

برای انجام این دو نکته شما باید بسترسازی های زیادی در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات انجام دهید. مهم ترین عامل در این دو مورد نکته اول است. چون بستر اصلی داده ها و مبنای همه اطلاعات بعدی این بخش است.

در اکثر سازمان هایی که ما ارزیابی کرده ایم هیچ یک در زمینه هزینه های نگهداری و تعمیرات گام برنداشته بودند معدود مواردی که در این زمینه سعی کرده بودند کار کنند فقط در حد گزارشات ناقص واحد مالی برای پاس کردن ارزیابی های تعالی سازمانی یا ایزو سازمان بسنده کرده بودند!

در بخش اول و مهم برای محاسبه هزینه های نگهداری و تعمیرات نیاز داریم که داده های درستی از فعالیت های نگهداری و تعمیرات بروی تجهیزات داشته باشید. توجه داشته باشید که واژه ها فعالیت و تجهیز مهم است. یعنی اینکه شما مقدار فعالیت انجام شده حال چه نگهداری یا تعمیراتی را روی تجهیز که ماهیت تجهیز برایش تعریف و کدگذاری شده است را باید محاسبه و داشته باشید. در این جا ما با دو مبحث اصلی در حوزه استانداردهای نگهداری و تعمیرات مواجه می شویم یکی فعالیت یا کار انجام شده و دوم تجهیز که محاسبات آینده هزینه ای ما مبتنی بر فعالیت و تجهیز محوری است و براساس مدل هزینه مبتنی بر فعالیت بروی تجهیز پیش خواهد رفت که یکی از مدل های استاندارد و دقیق در محاسبات صنعتی می باشد. در خصوص اینکه چگونه فعالیت های نگهداری و تعمیرات را مبتنی بر تجهیز محوری استخراج کنید ما قبلا یک دوره آموزش مدیریت نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده پیش بینی کرده ایم که در وب سایت نگهداری و تعمیرات فیلم ها ، جزوات و استانداردهای و کتاب های مرجع آن برای تهیه موجود است.
این دوره مبنای اصلی حرکت به سمت گردآوری داده مبتنی بر فعالیت محوری روی تجهیزات می باشد.
این مدل گردآوری داده مبتنی بر فعالیت و تجهیز محوری بعدا به شما در دیگر گزارشات و شاخص های نگهداری و تعمیرات کمک بزرگی می کند و یک بخش مهم آن امکان محاسبه درست و مبتنی بر فعالیت هزینه های نت می باشد.

در زیر بخش اول فیلم دوره آموزش نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده PM را مشاهده کنید و به نقشه راه آموزش این دوره توجه کنید.

حال می ماند که ما محاسبه هزینه نگهداری و تعمیرات را انجام دهیم و بعد که هزینه ها محاسبه شده ارزش هزینه هر چیزی را به ارزش روز آن چیز تبدیل کنیم. یعنی همان طور که گفته شد در محاسبه هزینه های نگهداری و تعمیرات دو موضوع نحوه گردآوری هزینه که مبتنی بر فعالیت باشد مهم است و دیگری اینکه ما چگونه ارزش واقعی و بروز آن را محاسبه کنید.

در طول سال تورم و نرخ های بانکی روی ارزش پول تاثیر منفی دارد بخصوص اینکه در کشور ایران بخاطر مسائل اقتصادی ما با این موضوع مواجه هستیم و ارزش پول کم می شود در اینجا مهم است که بگوییم اگر در دو سال پیش A تومان هزینه تعمیراتی روی تجهیزات پمپ داشته ایم امسال اگر بخواهیم با B مقایسه کنیم باید ارزش A را معادل ارزش B در سال جاری بدانید و اینکه احتمالا حالا ‘A مقدار که از A بزرگ تر است ارزش روز پول است و حال می توان ‘A را با B مقایسه کرد و روند افزایش و کاهش هزینه های تعمیرات پمپ ها را تحلیل نمود.

شما دو مبحث را نیاز است بدانید یکی اینکه هزینه های نگهداری و تعمیرات را بعد از گردآوری درست داده چگونه محاسبه کنید که در این خصوص دوره آموزش هزینه های نگهداری و تعمیرات در سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر پیش بینی شده است که می توانید فیلم و جزو و مستندات لازم را تهیه کنید و دیگری اینکه با مباحث اقتصاد مهندسی آشنا شوید که در زمینه مدیریت نگهداری و تعمیرات و چرخه عمر تجهیزات دوره آموزش هزینه چرخه عمر تجهیزات تهیه و پیش بینی شده است که در این دوره شما محاسبه هزینه چرخه عمر یک تجهیز را به صورت کلی فرا می گیرید و نحوه محاسبه هزینه های بروی با ارزش زمان حال و قواعد کلی آن آشنا می شوید و همراه با یک مثال نحوه تحلیل اطلاعات را فرا خواهید گرفت.

مشاهده بخش اول فیلم آموزش هزینه های نگهداری و تعمیرات PM Cost

مشاهده بخش اول فیلم آموزش هزینه های چرخه عمر تجهیزات LCC

سعی کرده ایم که در دوره های آموزشی فوق به شکل کاربردی و اجرایی اصل موضوع و مدل های اصلی را ارائه دهیم و کلیه مباحثی که در دانشگاه و کتاب های مربوطه مطرح می شود و هیچ کاربردی در صنعت نداشته یا اینکه قابلیت استفاده بر اساس داده های لازم را ندارند طرح نشود و مستقیم سراغ بهترین مدل و نحوه کار و تجربه شده در این زمینه صحبت شده است. در نظر داشته باشید که محتوی این دوره ها را نمی توان به صورت متن در سایت درج کرد و حتما باید به گفته هایی که در فیلم و جزو ارائه می شود توجه چند باره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =