مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات چیست؟

مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات چیست؟

مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات چیست؟

در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات یکی از مهم ترین مباحث مرتبط با فعالیت های نگهداری و تعمیرات تجهیزات استفاده از ابزارهای کمکی برای انجام فعالیت می باشد. چه در خط تولید و چه در فعالیت های فنی برای انجام فعالیت ها نیازمند ابزارهای تسهیل کننده کار هستیم این ابزارها ممکن خیلی بزرگ پیچیده باشند و یا اینکه اکثرا ابزارهای کوچک و کاربردی برای انجام فعالیت های فنی باشند. وقتی پرسنل فنی سازمان و تعداد تجهیزات آن از یک حدی بیشتر می شود تعداد ابزارها نیز افزایش می یابد. حال اگر سازمان بزرگی باشد عملا انجام خیلی از فعالیت های فنی منوط به ابزارهای زیاد و پیشرفته و سنگین و غیره است.

همان طور که در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات به فعالیت های نگهداری محور و تعمیراتی تجهیزات می پردازیم نیاز است که به مدیریت ابزار فنی یا نگهداری و تعمیرات نیز توجه ویژه ای شود. عموما در ارزیابی های نگهداری و تعمیرات به روند مدیریت ابزار سازمان توجه ویژه می شود.

مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات چیست؟

مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات، روش‌ و اقدامات لازم برای نگهداری و در دسترس بودن ابزار سالم در زمان مورد نیاز پرسنل فنی برای انجام فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات تجهیزات است.

کیفیت ابزار فنی در فعالیت های نگهداری و تعمیرات ابزار خیلی مهم است. هم از نظر زمان انجام و هم از نظر تسهیل فعالیت برای پرسنل فنی و تضمین انجام با کیفیت کار تعمیراتی ابزارها می توانند موثر باشند.

سازمانی در مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات می تواند موفق باشد که مدیریت ابزار منسجم و موثری را حاکم کرده باشد. مدیریت ابزار روی کاهش شاخص mttr متوسط زمان انجام تعمیرات و کاهش شاخص MDT متوسط زمان توقفات یک تجهیز می تواند موثر باشد.

ابزار مثل یک تجهیز است فقط نقش ها فرق می کند تجهیز برای انجام تولید و فرایندی می باشد و ابزار برای انجام فعالیتی تسهیل گر بروی تعمیرات تجهیز می باشد.

اگر در دوره آموزش نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده pm شرکت کرده باشید یکی از مهم ترین بخش ها مربوط به مدیریت تجهیز بود که کدگذاری شود و آرشیو فنی و طبقه بندی و غیره روی آن انجام گردد برای یک ابزار هم تقریبا مراحل مدیریت تجهیز صادق است فقط بخش هایی را کمتر دارد و بخش هایی را بیشتر دارد. مثلا مهم ترین موضوع در مدیریت ابزار نت بحث تحویل دهی و عودت ابزار است.

ما در تجهیزات فرایند تولید، به دنبال ساعت کارکرد تجهیز و موعدها انجام فعالیت‌های نگهداری پیشگیرانه هستیم و در ابزار به دنبال ساعت استفاده و تخمین طول عمر ابزار هستیم برای پیش بینی ابزار جایگزین.

در تجهیزات فرایند تولید، سلامت تجهیز مهم است برای تولید با کیفیت محصولات و در مدیریت ابزار سلامت ابزار برای انجام کار فنی بعلاوه در دسترس بودن ابزار در زمان مورد نیاز.

برای ابزارها هم شاخص ها خاص تعریف می شود و مدیریت هر چیزی نیازمند به شاخص های درخور کار خودش را دارد که نشانگر وضعیت سلامت مدیریت کارها باشد.

برای اولین بار در سطح صنعت کشور ما به موضوع مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات به صورت جدی تری نگاه کرده ایم. به شکلی که در برخی از پروژه های اجرایی به این موضوع به عنوان یک رکن اصلی از فعالیت های مدیریت نت سازمان نگاه شده است. فعالیت های زیر در زمینه مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات انجام شده است:

  1. برگزار دوره آموزش مستقل در زمینه مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات
  2. انجام و استانداردسازی فعالیت های مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات برای سازمان ها بزرگ
  3. ارائه مشاوره و استقرار نظام آراستگی در مدیریت ابزار فنی در واحدهای مرتبط
  4. ارائه نرم افزار مستقل برای مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات

به فیلم زیر که بخش اول آموزش مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات می باشد توجه کنید:

برخی فعالیت های سیستمی برای مدیریت ابزار فنی نیاز داریم و برخی به فعالیت های اجرایی در اینجا لیست فعالیت های سیستمی برای مدیریت ابزار فنی یا نگهداری و تعمیرات لیست شده است:

  1. لیست ابزار
  2. طبقه بندی ابزار
  3. کدگذاری ابزار
  4. کدینگ جانمائی
  5. شناسنامه ابزار
  6. تامین کنندگان ابزار
  7. چرخه عمر ابزار
  8. هزینه استهلاک
  9. دستورالعمل کار
  10. دستورالعمل نگهداری
  11. دستورالعمل ایمنی
  12. مدیریت موجودی
  13. شاخص‌ها و گزارشات
  14. لیست نفرات 

حدود ۱۴ فعالیت اجرایی نیز برای مدیریت ابزار تعریف شده است که در دوره آموزشی مدیریت ابزار نگهداری و تعمیرات تشریح گردیده است.

اگر سازمان بزرگی دارید و تعداد پرسنل واحدهای فنی شما بیش از ۲۰ نفر باشد مطمئنا ابزارهای فنی شما نیازمند مدیریت بهینه می باشد.

ما سعی کردیم در نرم افزار مدیریت ابزار کلیه فعالیت های مورد نیاز را پیش بینی کنیم که فرد مسئول ابزار فنی به راحتی فعالیت های اجرایی مدیریت ابزار فنی را انجام دهد و از روند تحویل و دریافت ابزار و گزارشات آن و شاخص های موردنیاز استفاده کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از نرم افزار مدیریت ابزار در تماس باشید.

2 پاسخ
  1. علیرضا
    علیرضا گفته:

    فرمایشات حضرتعالی کاملا متین و قابل تامل میباشد. ولیکن در همین ساختار معیوب هم می‌شود اقداماتی را در دستور کار داشته و تجربیات مثبت و قابل قبولی را رقم زد.

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      بلی درست است بزرگی و کوچکی سازمان و همه مهم تر نگرش و پیگیری و حمایت مدیران خیلی مهم است
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شانزده =