نسل چهارم صنعت ۴ یا اینترنت صنعتی اشیاء IIOT کدام را ترجیح می دهید؟

نسل چهارم صنعت ۴ یا اینترنت صنعتی اشیاء IIOT کدام را ترجیح می دهید؟

نسل چهارم صنعت iiot

نسل چهارم صنعت ۴ خیلی وقت است پیشرو صنایع بزرگ در جهان صنعت شده است. اینترنت صنعتی اشیاء IIOT در قابل اینترنت چیزها یا اینترنت اشیاء IOT کم کم جایگاه ویژه ای کسب کرده است. اگر چه این واژه‌ها به جای همدیگر استفاده و به یک سری فن آوری صنعتی اطلاق می شوند، اما اهداف‌شان متفاوت است. درک منظور و اصل این واژه ها می تواند به فهم بهتر آنها هنگام بحث پیرامون‌شان کمک کند.

اول، مهم است بخاطر داشته باشید که این دو واژه توسط نهادهای کاملا متفاوت با اهداف مختلف ابداع شدند. نسل چهارم صنعت ۴ (موج چهارم) پیش قدمی و ابتکار دولت آلمان را نشان می‌دهد که نشانگر چهارمین انقلاب صنعتی است-انقلابی که اکنون در حال وقوع است. این انقلاب در ادامه انقلاب‌های قبلی رخ می‌دهدکه به ترتیب اولین در قرن هجدهم رخ داد و با تولید مکانیکی شناخته می شود،

دومین، در ابتدای قرن بیستم که مشخصه آن تولید با الکتریسته بود، سومین، در اواسط قرن بیستم اتفاق افتاد و به تکنولوژی اطلاعات مرتبط بود، ابتکار دولت آلمان خیلی نزدیک به شرایط آلمان جهت دهی شده است، چرا که بیانه آن اعلام می کند:”هدف غایی صنعت ۴ ایمن سازی امتیاز رقابتی برای تولیدکنندگان آلمانی است.

از یک طرف باید صنایع آلمان را برای ساخت و نصب cps آموزش دهیم و، از طرف دیگر، اجازه دهیم آنها در رقابت جهانی باقی بمانند”. همه اینها از این واقعیت حاصل می‌شود که دولت آلمان نقش رهبری آلمان در تحقیقات را می‌داند و می‌خواهد مطمئن شود که این نقش برای آینده باقی می ماند و تحت تأثیر تغییرات تکنولوژی قرار نمی‌گیرد.

مفهوم اینترنت صنعتی اشیا یک انطباق صنعتی از اینترنت اشیا است (که سرچشمه واژه نامشخص می باشد) و انواع صنعتی مختلفی دارد- از شرکت GE و ترجیحش در استفاده از واژه “اینترنت صنعتی ” گرفته تا cisco و استفاده از لغت “اینترنت همه چیز “. یکی از سازمان های برجسته شناخته شده با اینترنت صنعتی اشیا IIc است، که در سال ۲۰۱۴ با حمایتAT@T،GE ،IBM،Intel وcisco شکل گرفت.

IIc سازمانی غیر انتفاعی است که کمک می‌کند تا منابع، ایده ها، پروژه‌های پایلوت، و فعالیت هایی پیرامون فن آوری‌های اینترنت صنعتی اشیا تهیه شود- و به همان اندازه اطمینان از این فن آوری ها. در مستنداتش IIc بیان می کند هدفش “تسریع و هم جهت کردن اولویت‌ها توانمندسازی فن آوری‌ها در صنعت، دانشگاه و دولت‌ها پیرامون اینترنت صنعتی است”.

همچنانکه ملاحظه می‌شود نقش آفرینان مختلفی وجود دارند. در حالت صنعت۴، بازیگران اصلی دولت فدرال آلمان- با حضور وزیر آموزش و تحقیقات و وزیر اقتصاد و تحقیق، انستیتویFrounhofer، آکادمی ملی علم و مهندسی، و مرکز تحقیات هوش مصنوعی آلمان، و بخش خصوصی با سه انجمن-BITCOM، VDMAوZVEI حضور دارند.

با IIC، هدف بطور برجسته تجارت محور است. کنسرسیوم نزدیک به ۲۰۰ عضو دارد، که اغلب شرکت‌های خصوصی هستند و انستیتوهای دانشگاهی در ۱۲ کشور مختلف شامل هندوستان، چین و آلمان. این تفرق منبع و شرکت کنندگان، اگرچه رسمی، بخاطر جدایی عمیق هدف و دیدگاه است.

صنعت ۴ بطور خاص روی صنایع تولیدی تمرکز دارد…. کنسرسیوم اینترنت صنعتی بیشتر روی توانمندسازی و شتاب بخشی انطباق فن آوی های مرتبط با اینترنت در صنایع متمرکز است.

صنعت ۴ بطور خاص روی صنایع تولیدی و هدفش روی اطمینان از رقابتش در یک بازار جهانی خیلی دینامیک تمرکز دارد. IIc بیشتر روی توانمندسازی و شتاب بخشی فن آوری‌های ارتباط اینترنت در صنایع تولیدی و غیرتولیدی متمرکز است. واضح است که دو ابتکار، اگرچه در یک محیط فنی مشابه به نظر می رسند اما خیلی بیشتر متفاوتند.

این اختلاف مهم است و با این واقعیت که دنیای وسایل بیشتر دارد به هم مرتبط می شود تقویت می شود-در نهایت نقطه‌ای است که هر شی، فارغ از صنعتی که در آن استفاده می شود، منبعی از داده‌ها و اطلاعات برای صنعت هدف می‌شود. پتانسیل استفاده از داده‌های آنالیز شده در صنعت از منبع اصلی، وقتی داده‌ها از حوزه‌های مرتبط مختلف باشند می‌تواند چندین برابر باشد، که سناریویی خارج از تصور امروز ایجاد می‌کند.

به همین دلیل، هرگونه ابتکار برای ترویج استانداردسازی فن آوری‌ها و فعالیت‌ها- نظیر صنعت ۴- اگرچه ستودنی و مفید است، در بلند مدت ممکن است کم اثر باشد چراکه آن انتخاب شده است برای دنبال کردن دنیایی که سریعتر از آنچه ما بتوانیم نظم بدهیم در حال تغییر است.
به همین خاطر پشت گرمی ها به قابلیت های IIOT بیشتر است اگرچه IIc نیز آنرا سایه به سایه تعقیب می کند.

منبع:

Luigi De Bernardini is chief executive officer at Autoware, a certified Control System Integrators Association member based in Vicenza, Italy. For more information about Autoware, visit the Autoware profile on the Industrial Automation Exchange

اینترنت اشیاء IOT در مقابل اینترنت صنعتی IIOT اختلاف چیست؟

اینترنت اشیاء IOT کلمه‌ای نامفهوم برای مفهومی است که به سرعت دارد دنیای ما را تغییر می دهد. مفهوم IOT اغلب جایگزین واژه‌هایی مانند اینترنت صنعتی یا M2M استفاده می شود. اما آیاIOT و اینترنت صنعتی دقیقا یکی هستند؟ اگرنه اختلاف در چیست؟

واقعیت اینست که یکی از جالب ترین بحث و جدل ها در بین متخصصین دقیقا همین است و هنوز پاسخ مشخصی بدست نیامده است، اگرچه به نظر می رسد متخصصین IT به آرامی به اجماع برسند. چیزی که واضح است اینکه دو واژه به دو چیز مختلف اطلاق می شوند. اما شکی نیست که در عین حال آنها آنقدر مفاهیم مشابهی دارند که اغلب جای همدیگر بکار می روند.

از جمع بندی کلی چنین به دست می‌آید که اینترنت اشیا خیلی گسترده‌تر و مفاهیم مطلق‌تری دارد که از اینترنت صنعتی استنتاج می شود.اینترنت صنعتی یا M2M “ماشین‌هایی” را تشریح می‌کند که از منابع شبکه‌ای برای ارتباط با همدیگر به همراه زیر ساخت اپلیکیشن‌های راه دور استفاده می‌کند تا ماشین خودش یا محیط اطرافش را پایش کند.

به عبارت دیگر، اینترنت صنعتی به همه وسایل، سنسورها و نرم افزار هایی گویند که ارتباط بین ماشین و یک شی فیزیکی را امکان پذیر می‌سازد.در مقابل، اینترنت اشیاء را می توان چنین گفت که “تصور” آنچه که اینترنت صنعتی نهایتا به آن می رسد، جایکه دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال با هم ادغام می شوند. آن بر می‌گردد به قابلیت ها و پتانسیل زندگی- تغییر امتیازاتی که اینترنت صنعتی خواهد آورد.

تعریف دیگری که می‌توانیم استفاده کنیم اینست که اینترنت صنعتی خیلی به IT نزدیکتر است- خصوصا در تکنولوژی (سخت افزار و خدمات) به عنوان پشتیبان اینترنت اشیاء. در حالی است که، اینترنت اشیا گسترده‌تر است و مردم “عادی”، و چگونگی عمل متقابل آنها با وسایل هوشمندشان، مانند گوشی هوشمند، خودرو هوشمند، مرور گر وب و غیره را در بر می‌گیرد.

خلاصه اینکه اینترنت صنعتی معیاری ضروری برای اینترنت اشیا است. اینترنت صنعتی چیزی است که ارتباطات را فراهم می‌کند که باعث می‌شود اینترنت اشیا کارکند – بدون آن، بسادگی آن امکان پذیر نخواهد بود.

منبع
Matt Hatton in Digi.com

آینده شغلی پرسنل فنی در نسل چهارم صنعت ۴ در ایران

اینترنت اشیاء چیست و چگونه آینده کسب و کار را متحول خواهد ساخت!؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =