چگونه توقفات ناشی از خرابی های تجهیزات را کاهش چشمگیری بدهید!؟

چگونه توقفات ناشی از خرابی های تجهیزات را کاهش چشمگیری بدهید!؟

69توقفات تجهیزات به دلیل خرابی، یکی از کابوس های همیشگی واحدهای نگهداری و تعمیرات است و چقدر خوب می شد که تکرار آن را کم یا متوقف کرد.برایتان امسال پیشنهاد خوبی در نظر گرفتم تا بتوانید تا حدود 50 الی 70 درصد از تکرار و وقوع خرابی های تجهیزات جلوگیری نمایید.
هر عمل پیشگیرانه ای برای آن انجام می شود که از وقوع و تکرار اتفاقی ناخوشایند جلوگیری شود. لذا برای آنکه از خرابی های برنامه ریزی نشده تجهیزات جلوگیری کنیم، یک سری فعالیت هایی را تعریف می کنیم که در تناوب های هفتگی، ماهانه و غیره انجام گردد.از این تعریف این فعالیت ها توقع آن را داریم که آنها جلوی اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.
لذا محتوی و ذات آن فعالیت خیلی مهم است، در واقع فعالیت تعریف شده باید تخصصی و متمرکز برای جلوگیری از وقوع یک حالت خرابی تبیین شده باشد.
اجازه بدهید داستانی از تجربیات ممیزی های نگهداری و تعمیرات را با هم مرور کنیم.در اکثر ارزیابی های که از وضعیت نگهداری و تعمیرات سازمان های بزرگ صنعتی به عمل آوردیم متوجه شدیم که زونکن یا فولدر یا بخش نرم افزار که سوابق درخواست های تعمیراتی را بایگانی می کنند شلوغ، قطور و بزرگ است! و بر خلاف آنها سوابق نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بسیار ضعیف است. با وجود اینکه چک لیست های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه تهیه شده اند ولی برنامه اجرای آنها با مشکل مواجه شده است و بخصوص در صنایع بزرگ که مبتنی بر کار پیمانکاری می باشند بسیار از فعالیت های درون چک لیست ها انجام نگردیده است! به حدی این موضوع حاد است که سوابق ارزیابی ما نشان می دهد بیش از 70 درصد از فعالیت های تبیین شده انجام نمی گردد! اینکه انجام می گردد یا نه ، فعلا بحث موضوع ما نیست. آنچه مهم است اینکه همان مقدار فعالیت هایی که در چک لیست انجام شده است اثر بخشی لازم برای کاهش توقفات بدلیل خرابی تجهیزات را نداشته است. دلیل آن هم حجم قطور سوابق درخواست های تعمیراتی است.
چرا؟
چون محتوی فعالیت های درج شده در چک لیست های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بسیار ضعیف و غیر تخصصی است.
یادم می آید در یک کارخانه بزرگ تولیدی در صنعت غذایی هنگامی که محتوی چک لیست دستگاه CO2 ساز را چک می کردم، آیتم های آن بسیار شبیه دستگاه کمپرسور و پمپ بود!! بعد از بررسی مستندات خارجی دستگاه ، متوجه شدم سازنده به نکات نگهداری و تعمیرات خوبی اشاره کرده است، ولی از 12 آیتم قید شده در مستند سازنده، فقط 2 آیتم آن، در چک لیست نگهداری دستگاه ذکر شده بود.
بخصوص اخیرا در یکی از صنایع نفتی کشور برای یکی از تجهیزات چک لیستی تهیه کرده بودند که حدودی 15 آیتم داشت ، یکی از آیتم شامل جمله زیر بود:
” بررسی دما، صدا و لزرش ”
حال چگونه!؟ هر سه باهم ممکن است! کدام رنج و محدوده! کدام ابزار!
آیا اپراتور یا تکنیسین در دمای بالای 50 درجه می تواند به صورت لمسی دما را کنترل کند و تفاوت دما را تشخیص دهد!
بیایید امسال در فصل بهار برای تجهیزات کلیدی و مهم سازمان یک برنامه بازنگری محتوی چک لیست های نگهداری و تعمیرات تجهیزات طرح ریزی و برنامه ریزی کنید و توسط یک شاخص ساده و قابل محاسبه سریع تحت پایش قرار دهید.
در زیر اسلایدی تقدیم شده است که شرایط اجرا و تبیین شاخص را بیان کرده است. همین امروز برای اجرای آن اقدام کنید و حتما قانون پارتو 80/20 را در نظر داشته باشید و نیازی نیست که وقت و زمان خیلی زیادی را صرف کنید شاید با 10 ساعت جلسه برای هر هفته ای در مدت 3 ماه حجمی عظیمی از چک لیست های نگهداری و تعمیرات تجهیزات سازمان بازنگری و اصلاح شوند.

PM-Jalali-01-www.irantpm.ir

این را فراموش نکنید که دانش اعضا تیم تعمیراتی سازمان شرط بزرگ و مهم در غنی سازی محتوی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − ده =