چند نوع روغن هیدرولیک متفاوت استفاده می کنید؟

چند نوع روغن هیدرولیک متفاوت استفاده می کنید؟

oil1امروز در مورد موضوعی صحبت می کنیم که به نظر من مهمترین بخش هر سیستم هیدرولیکی می باشد: روغن.
چند نوع روغن هیدرولیک متفاوت فضای انبار شما را اشغال می کنند؟
اگر بیش از یک نوع روغن هیدرولیک دارید حتما موضوع این بحث برای شما جالب خواهد بود. من اغلب با افرادی مواجه می شوم که تصمیم دارند تنوع روغنهای هیدرولیک خود را کاهش دهند، ولی نمی دانند چگونه باید این کار را انجام دهند.
بعنوان مثال یکی از مشتری های من اینگونه تعریف می کرد:
“ما تعدادی تجهیزات مختلف هیدرولیک داریم؛ مانند جرثقیلها، بلدوزرها، کمپرسی ها، برش دهنده ها و مانند آنها، که هر کدام به روغن هیدرولیک متفاوتی نیاز دارند. این تنوع عموما باعث سردرگمی ما می شود. بعنوان نمونه ما باید همزمان روغنهای هیدرولیک Warren R&O، Conoco MV-22، NAPA AW-46، AW-315 و … را در انبار خود داشته باشیم.”
برای یکسان سازی این روغنها گام نخست این است که تمام حروف اختصاری و اعداد بکار رفته در نامگذاری این روغنها را شناسایی کنید تا دقیقا بدانید از چه چیزی استفاده می کنید و بتوانید آنها را مورد به مورد با هم مقایسه کنید.
این کاری پیچیده است، زیرا تولید کننده ها معمولا از استانداردهای مختلفی استفاده می کنند و حتی گاهی بعضی از حروف اختصاری و اعداد مورد استفاده آنها اصلا استاندارد نیستند.
بررسی مجموعه روغنهایی که این مشتری استفاده می کند نکات زیر را آشکار می نماید:
R&O یا RO مخفف زنگار (Rust) و اکسیداسیون (Oxidation) می باشد. یعنی روغنهایی با خواص بهبود یافته ضد زنگ زدگی و ضد اکسیداسیون. طبقه بندی استاندارد ایزو برای این نوع روغنها HL می باشد.
AW مخفف ضد سایش (Anti-Wear) می باشد. یعنی روغنهای RO با مجموعه ای از افزودنیهای ضد سایش. طبقه بندی ایزو برای این روغنها HM می باشد.
MV مخفف چند گرانروی (Multi-Viscosity) می باشد که در استانداردهای روغن هیدرولیک معادلی ندارد. در تئوری، MG (چند درجه ای یا Multi-Grade)، MW (چند وزنی یا Multi-Weight) یا HVI (شاخص گرانروی بالا) همگی می توانند به این معنی بکار روند. این روغنها دارای بهبود دهنده های شاخص گرانروی هستند که نرخ تغییرات گرانروی را با دما مشخص می کند. طبقه بندی ایزو برای روغنهای RO با بهبود دهنده شاخص گرانروی (VI) معادل HR و برای روغنهای AW با بهبود دهنده VI معادل HV می باشد.
اعداد 22، 46 و 315 بیانگر درجه گرانروی (VG) روغن هستند. 22 و 46 درجه های استاندارد طبقه بندی ایزو بوده، عبارتند از گرانروی سینماتیک روغن در دمای 40 درجه سانتیگراد بر حسب cSt، با درصد تغییرات مجاز 10 درصد.
عدد 315 مقدار گرانروی براساس استاندارد منسوخ شده ASTM بوده، عبارتست از SUS315 در 100 درجه فارنهایت، که تقریبا معادل درجه 68 استاندارد ایزو می باشد.
اکنون مشخص می شود که این مشتری از هر دو روغن هیدرولیک RO و AW با سه درجه گرانروی متفاوت استفاده می کند، که یکی از آنها با شاخص گرانروی (VI) بالا می باشد.
من به ایشان پیشنهاد دادم که می تواند تمام روغنهای خود را با یک روغن – احتمالا AW46 – جایگزین نماید. ولی جهت اطمینان بیشتر باید هر تجهیز هیدرولیک بطور جداگانه در شرایط کارکرد ارزیابی شود. روش و کاربرگ (WorkSheet) های انجام این ارزیابی را می توانید از نشانی زیر تهیه کنید:
http://www.hydraulicsupermarket.com/blueprint.html
برگرفته از وبسایت:
http://www.hydraulicsupermarket.com/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 16 =