پایش وضعیت ، کم هزینه ترین روش نگهداری از تجهیزات

پایش وضعیت ، کم هزینه ترین روش نگهداری از تجهیزات

1یکی از چالش های صنایع بزرگ در زمینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات، هزینه های بالای انجام فعالیت های تعمیراتی می باشد. از طرفی در اکثر این صنایع هزینه های نگهداری و تعمیرات به درستی محاسبه نمی شود و به گزارشات واحد مالی در زمینه مرکز هزینه های تعمیراتی ارجاع می شود، لذا گزارشات واقعی و طبقه بندی شده ای از وضعیت هزینه های انجام فعالیت های نگهداری و تعمیراتی بروی تجهیزات وجود ندارد.
در انتهای سال گزارشات مالی از هزینه های تعویض قطعات و پیمانکاران تعمیراتی، وضعیت نامناسبی از هزینه های بالای انجام تعمیرات نمایان می کنند. آنها نمی توانند آن طور که نیاز سازمان در واحد نگهداری و تعمیرات (فنی) می باشد، عملکرد فعالیت های نگهداری بروی تجهیزات را در قالب اطلاعات و داده های مالی اثربخش برای بهبود نگهداری تجهیزات، منعکس نمایند!
همیشه پیشگیری بهینه و کم هزینه ترین روش در درمان تشخیص داده شده است. این موضوع در حوزه نگهداری تجهیزات نیز صادق است: نگهداری پیشگیرانه بهینه و کم هزینه ترین روش در نگهداری و تعمیرات سازمان می تواند باشد. به شرط آنکه روش و مسیر صحیح پیاده سازی نگهداری پیشگیرانه طی شود.
تکنیک های پایش وضعیت CM ، مبتنی بر سیستم مدیریت نگهداری پیش بینانه PdM ، مسیر پیاده سازی نگهداری پیشگیرانه کم هزینه را ترسیم می کنند. با استفاده از ابزارهای پایش وضعیت، در کمترین زمان و هزینه ممکن، امکان شناسائی وضعیت تجهیزات و احتمال وقوع یک حالت یا علل خرابی، قابل تخمین است و قبل از وقوع خرابی و تحمیل هزینه های تعمیراتی زیاد به سازمان، فعالیت های پیشگیرانه لازم صادر می شود.
اما اکثر سازمان های صنعتی بزرگ در زمینه استفاده از ابزارهای پایش وضعیت با کٌندی حرکت می کنند!
۱.نگرش سنتی مدیران سازمان نسبت به نگهداری تجهیزات
۲.عدم آشنایی و آگاهی از سیستم مدیریت نگهداری پیش بینانه PdM
۳.هزینه بالای تهیه ابزارهای پایش وضعیت CM
۴.تغییر نیروی انسانی در واحدهای نگهداری و تعمیرات
۵.انتظار بازخور سریع از نتایج پایش وضعیت در یک زمان کوتاه
۶.پنهان بودن علل خرابی های تجهیزات از دسترس یک یا تک بودن ابزار پایش وضعیت
۷.نیاز به تجربه مناسب در تحلیل داده های آماری بخصوص در مبحث ارتعاش سنجی
۸.پنهان بودن نقش کاهش هزینه های تعمیراتی با استفاده از ابزار های پایش وضعیت

می توانند دلایل قابل طرح در عدم رغبت سازمان ها در استفاده از ابزارهای پایش وضعیت تجهیزات باشد.
اولین گام برای استفاده پایدار و بهینه از ابزارهای پایش وضعیت، ایجاد یک سیستم موثر و استاندارد در گردآوری هزینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات سازمان می باشد، که بتواند طبقه بندی شده هزینه های فعالیت های نگهداری و تعمیرات تجهیزات سازمان را گزارش کند و نقش و تعامل فعالیت های گوناگون حوزه نگهداری و تعمیرات را نسبت به یکدیگر نمایان سازد.
هزینه های نگهداری و تعمیرات می تواند، وضعیت عملکرد استفاده از ابزارهای پایش وضعیت تجهیزات را گزارش نماید. مطمئنا” مسیر انتخاب شده در سیستم مدیریت نگهداری پیش بینانه، می تواند کمترین هزینه ممکن با بالاترین سطح نگهداری تجهیزات را به ارمغان آورد؛ زیرا یک گام از نگهداری پیشگیرانه و دو گام از تعمیرات اضطراری، جلوتر علل خرابی ها را پایش می کند و به ما هشدار می دهد!

موفق باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =