گردش کار قطعات یدکی مستعمل و بازسازی شده در سازمانهای بزرگ

گردش کار قطعات یدکی مستعمل و بازسازی شده در سازمانهای بزرگ

Product3یکی از دوستان قدیمی و گرامی از سازمان بزرگ دولتی سوالی را در زمینه قطعات یدگی مستعمل و بازسازی شده طرح نموده بودند که به شرح زیر به اطلاع خوانندگان سایت نت بهره ور فراگیر می رسد:

سوال:

قطعات ورودی به انبار(خرید، ساخت، بازسازی) توسط گروه کنترل کیفی تایید می شود. اما قطعاتی که از روی تجهیز باز می شوند به انبار داغی منتقل شده و تحت کنترل نیستند. در حال حاضر تشخیص اینکه کدام قطعات اسقاط هستند و کدام ها قابل بازسازی (قابل تعمیر) بعهده واحد تعمیرات است. همکاران پیشنهاد می دهند که این سیکل (یعنی تعیین قطعات مستعمل و قابل بازسازی) را هم به کنترل کیفیت واگذار نمود.
مشکل اینجاست که کنترل کیفی شرایط اضطرار بخش تعمیرات را بطور کامل حس نمی کند و ممکن است سخت گیری هائی را روا دارد که موجب کسری قطعات یا تاخیر در انجام کار شود.لازم به یادآوری است که تعمیرات توسط پیمانکاران انجام می شود.ضمنا عملیات بازسازی قطعات نیز تحت نظارت گروه ساخت وتولید صورت می پذیرد.

پاسخ پیشنهادی:

کلا در انبار قطعات یدکی ما قطعات قابل استفاده داریم و لذا باید توسط کنترل کیفیت تایید شده باشد هر قطعه ای که بازسازی می شود به انبار قطعات یدکی مجدد باز می گردد تا مصرف بعدی پس باید کنترل کیفیت نظر دهد که این قطعات آیا مورد تایید عملکردی و کیفی هستند یا نه؟ اگر بر اساس استانداردها و داده های خرید انطباق داشت تایید و در انبار قرار می گیرد.

اما آنها اعلام اسقاط و مستعمل و غیره را نمی توانند انجام دهند چون برای آن نظرکارشناسی نداشته و کار آنها نیست.پس شما باید استانداردهای پذیرش قطعات به لحاظ کیفی را شفاف تر یا سهل تر کنید.

اسقاطی ، قابل بازسازی را آنها نظر نخواهند داد کار آنها نیست تجربه و دانش فنی هم ندارند ناظر فنی نت در سازمان باید تکلیف این گونه قطعات را مشخص کند و انبار قطعات یدکی فقط قطعات مورد تایید را نگهداری می کند و در قرنطیه قطعات خریداری شده و بازسازی شده که تازه وارد سیستم شده است را نگه می دارد. قطعات اسقاطی نباید به انبار وارد شود!

گروه ساخت و تولید باید سیستم تصدیق و صحه گذاری قطعات یدکی بازسازی شده را داشته باشند و استاندارد های آن را رعایت کنند در این زمینه می توانید استاندارد ایزو تی اس مربوط به صنعت خودرو را بند 7 مدنظر برای مطالعه عمومی داشته باشید

جمع بندی

واحد تعمیرات (ناظر فنی) مشخص می کند قطعه قابل بازسازی یا اسقاطی است

واحد ساخت و تولید قطعات بازسازی را دریافت و تعمیر می کند

قطعات بازسازی شده همراه با مستندات سوابق کار و تعمیرات آن وارد قرنطینه انبار قطعات یدکی می شود

واحد کنترل کیفیت قطعات را طبق استاندارد طرح ریزی شده برای قطعات خریداری شده و بازسازی شده تایید یا رد می کند

کلیه ناهماهنگی ها ، ابراز نظرهای کلی و سلیقه ای و سخت گیری و سهل گیری همه در استاندارد طرح ریزی شده برای پذیرش یا رد قطعه دیده می شود می توان آنجا برای قطعات بازسازی شده سطح استاندارد را پایین تر گرفت هر چند این موضوع ریسک دارد و بستگی به وضعیت بحرانی قطعه و کارکرد آن دارد.

 امیدوارم مشکل حل شود ، موفق باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =