کیفیت داده های نگهداری و تعمیرات

کیفیت داده های نگهداری و تعمیرات

یکی از مباحث بسیار مهمی که در پیاده سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات باید مدنظر داشته باشید کیفیت داده های نگهداری و تعمیرات است.هر سیستم مدیریتی برای انجام کار خودش نیاز به داده و اطلاعات مختلفی دارد این داده ها ، سوابق و اطلاعات است که پردازش می شود و امکان های تصمیم گیری برای اجرای طرح ها ، پروژه ها و فعالیت های بعدی آن سیستم مدیریت را مهیا می سازد.

تا کنون به این فکر کرده اید که داده ها و اطلاعاتی که از روی تجهیزات مثلا در هنگام پایش ارتعاش سنجی یا کنترل فشار دستگاه توسط پرسنل نت یا تولید گزارش می شود چقدر درست است و با واقعیت اتفاق افتاده بر روی تجهیز چقدر فاصله یا نوسان دارد!؟ چگونه می توان از میزان خطا یا نوسان داده ها اطمینان کسب کرد؟ یا اینکه این نوسانات و داده های گردآوری شده چقدر تاثیر مثبت یا منفی در تصمیم گیری های آتی واحد نت سازمان دارد!؟

در کمتر کتاب ، استاندارد و مقاله ای در خصوص کیفیت داده ها در حوزه نگهداری و تعمیرات اشاره ای شده است.در حالی که یکی از نکات بسیار مهم و تضمین کننده بهبود و اثربخشی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات کیفیت داده ها می باشد.تاکید بر نحوه گردآوری داده ها و مدل های آن و اطمینان از صحت و دقت داده ها می تواند یک سیستم مدیریت نت کوچک را بهبود های بزرگی دهد.

استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ از معدود مستنداتی است که به صورت حرفه ای بروی این موضوع تمرکز کرده است.

در بسیار از سازمان ها که برای ممیزی نگهداری و تعمیرات حضور پیدا می کنیم اولین چالش و سوال بزرگ کیفیت داده های سوابق نگهداری و تعمیرات است.این موضوع به مباحث مختلفی هم چون موارد زیر توسعه پیدا می کند:

  1. طرح ریزی مدل گردآوری اطلاعات
  2. آموزش پرسنل نت
  3. ابزار آلات نت
  4. تجهیزات اندازه گیری فرآیند
  5. کالیبراسیون ابزار و تجهیزات اندازه گیری
  6. نحوه و زمان ثبت داده ها
  7. مدل های تجزیه و تحلیل داده ها

در استاندارد مذکور کیفیت داده های نت در دو حوزه تقسیم شده است:

  1. نحوه اخذ داده های با کیفیت
  2. فرآیند گرداوری داده ها

در مبحث نحوه احذ داده های با کیفیت بخش های زیر تشریح شده است:

  1. تعریف کیفیت داده ­ها
  2. برنامه­ ریزی اندازه ­گیری
  3. بررسی کیفیت
  4. محدودیت‏ها و مشکلات

و در فرآیند گردآوری داده ها به بخش های زیر اشاره کرده است:

  1. منابع داده‏ها
  2. روش‏های جمع‏ آوری داده‏ها
  3. سازماندهی و آموزش

اینکه این استاندارد در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی می باشد مهم نیست بلکه ایده ای که برای توسعه و تکثیر آن برای دیگر صنایع می دهد مهم است.با اطمینان و صراحت خدمت شما خوانندگان گرامی عرض می کنم در اکثر کارخانجات ایران کیفیت داده های نگهداری و تعمیرات بسیار پایین است و حوزه نگهداری تجهیزات در حد انجام تعمیرات اضطراری و روزمرگی افول کرده است.بد نیست کمی به این موضوع ریشه ای و اساسی پرداخته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =