می­توانید از خرابی­های هیدرولیکی ناشی از خطای انسانی احتراز کنید!

Brendan Casey

Brendan Casey

مجموعه مقالاتی که حاصل تجربه فردی خبره در زمینه سیستم های هیدرولیک می باشد را در دست ترجمه داریم که آنها را به مرور در سایت درج خواهیم کرد.بر اساس نظرسنجی که از خوانندگان چند وقت پیش انجام شده روی سیستم های هیدرولیک تصمیم گرفته شد که به شکل تخصصی تری مقالات و مباحثی را طرح موضوع کنیم.اما زمینه تخصصی و فنی خاص آنها در اکثر کتاب ها آورده شده است و جزوات و سی دی و غیره وجود دارد.

برآن شدیم که کاری متفاوت و تکمیل کننده آنها ارائه شود.در این خصوص همکارمان آقای مهندس روحانی که به جمع همکاران شرکت مشاوران تدبیر پرداز آویژه اضافه شده اند قبول زحمت ترجمه متونی را بر عهده دارند که در زمینه سیستم های هیدرولیکی می باشد.

آقای Brendan Casey  در زمینه هیدرولیک ، کتاب ، آموزش و بلاگ دارد و سال هاست که به صورت تخصصی و تجربی و علمی کار می کند و مقالات کوتاه و تجربی خوبی را ارائه می دهد.شما می توانید از وب سایت ایشان دیدن کنید و عضو آن شوید.

بنا داریم مقالات ایشان را ترجمه و در سایت ارائه دهیم و مجموعه ای تخصصی از سیستم های و تجهیزات هیدرولیک ایجاد شود که تکمیل کننده منابع دیگر باشد چون در کتاب های دیگر به شکل تئوریک و فنی به هیدرولیک پرداخته اند و از تجربیات عملی و اجرایی کم نوشته اند.

اولین متن این کار را تقدیم شما خوانندگان نت بهره ور فراگیر می کنیم امید است به نگرش شما در زمینه سیستم های هیدرولیک کمک رساند.

شما نمی­توانید نادانی را تعمیر کنید، اما می­توانید

از خرابی­های هیدرولیکی ناشی از خطای انسانی احتراز کنید!

ریچ کاتالو عضو گروه تخصصی هیدرولیک (یکی از گروه­های سایت) این متن را برای من فرستاده بود:

“ما با یک شرکت خیلی بزرگ تعمیر ناو و لایروبی همکاری می­کنیم. آن­ها قطعات زیادی از تجهیزات هیدرولیکی تولید کننده­های مختلف را به کار می­گیرند.

آخرین تماسی که من دریافت کردم از طرف یک تکنسین بود، او یک سیلندر هیدرولیکی را که به آب­بندی دوباره (reseal) نیاز داشت، از مدار خارج کرده بود. او سیلندر هیدرولیک را به درستی از مدار خارج کرده بود اما در بستن شلنگ­های سیلندر با درپوش مناسب اشتباه کرده بود.

این تکنسین به جای این کار دستمالی را در انتهای شلنگ چپانده بود. سیلندر هیدرولیکی مجددا نصب شد و شلنگ های هیدرولیک دوباره متصل شدند. اما آن تکنسین دستمال را فراموش کرد و سیستم هیدرولیکی را به کار انداخت. آن دستمال در نهایت در دریچه کنترل مستقیم گیر کرد.”

این مساله یک رویداد مشابه که سال­ها پیش رخ داده بود، را به یادم آورد. نصاب­ها در یک معدن در حال تغییر پمپ هیدرولیکی اصلی یک O&K/Terex RH200 بودند. از ۱۰۰۰ لیتر بر دقیقه تا ۳۵۰ بار. یک پمپ بزرگ، که در آن زمان ۴۰۰۰۰ دلار ارزش داشت.

می­توانید تصور کنید: معدن کثیف، حفار هیدرولیکی پوشیده شده با گرد و خاک، و یک دهانه شلنگ با قطر شش اینچ که به روی اجزا باز بود. بنابراین یک نصاب یک دستمال را در دهانه شلنگ پمپ چپانده بود تا مانع ورود غبار و کثیفی به داخل آن شود.

شما می­توانید حدس بزنید چه اتفاقی رخ داد. دستمال در دهانه شلنگ جا ماند. پمپ راه­اندازی شد. پنج دقیقه بعد پمپ تغییر داده شد. که می تواند به عنوان یک رکورد برای کوتاه­عمر­ترین پمپ در تاریخ، در کتاب گینس ثبت شود!

درس مشهود در این واقعه این است که هیچگاه هیچ چیز را در یک شلنگ، تیوب یا لوله هیدرولیکی نچپانید. زیرا اگر چیزی را داخل آن نچپانید، نمی­توانید خارج کردن آن را فراموش کنید!

اما اینجا یک مطلب گسترده تر برای بررسی وجود دارد. آیا تکنسین­های درگیر در این شرایط نادان بودند یا فقط انسان بودند؟

من می­گویم دومی. در بحبوحه نبرد، آن­ها چیز­های حیاتی را فراموش می­کنند. و این فراموشی شما را نادان نمی­سازد. شما را انسان می­سازد.

این مانند یک تیم جراحی است که یک اسفنج یا گیره را داخل فضای خال شکم یک بیمار جا بگذارند. این نباید اتفاق بیفتد اما می­افتد.

در مورد تکنسین ها، آن­ها تلاش می­کردند کار درست را انجام دهند: جلوگیری از ورود آلودگی. اگر چه از راه نادرست. و چیزی که کم است، یک چک لیست است تا به آن ها بگوید دستمال گذاشته شده را خارج کنند. آن­­ها اشکالاتی هستند که به یک دور اندیشی نیازمندند.

در مورد بحث چک لیست، یک کتاب وجود دارد که هر کسی باید آن را بخواند. حتی اگر شما عمیقا در­گیر هیدرولیک نیستید. نام این کتاب “The Checklist Mainfesto” نوشته آتول گاوانده است.

در بین سایر مشاغل، یک بینش باز نسبت به پزشکان عموما و جراحان به صورت خاص وجود دارد. و اگر خدای نا­کرده شم یا یکی از عزیزانتان به جراحی نیاز پیدا کنید، حتما از من بابت توصیه برای مطالعه این کتاب تشکر خواهید کرد.

این منصفانه است که بگوییم اکثر جراحان نادان نیستند. اما آن­ها انسانی هستند مانند دیگران. این به آن معناست که آن ها هم انجام دادن کار­ها را در موقعیت­هایی فراموش می­کنند.

گاوانده  که خود یک جراح با استعداد است، از چک لیست در پزشکی و هر جای دیگر استفاده می­کند.

هفت سال قبل از این که گاوانده این کتاب را بنویسد، من از استفاده از چک لیست در معدن دفاع می کردم. و اگر شما با هیدرولیک سر و کار دارید، Insider Secrets to Hydraulics یک کتاب دیگر است که شما باید آن را داشته باشید و بخوانید.

من فرآیند راه­اندازی را در صفحات ۲۹ تا ۳۳ در ۲۶ گام خلاصه کرده ام. این فرآیند عمومی می­تواند به آسانی اصلاح شود و به یک ماشین خاص تطبیق پیدا کند تا از رویداد­هایی مانند آنچه در بالا آمد، جلوگیری شود.

این درست است که شما نمی­توانید نادانی را تعمیر کنید. اما شما باید کاری کنید که تضمین کند خطای حافظه یا خطای انسانی باعث نشود که  اجزای هیدرولیکی به کوتاه­ ترین عمر خویش دست پیدا کنند! در واقع با مدیریت و حذف خطای انسانی عمر اجزای سیستم هیدرولیکی را افزایش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دو =