اگر قطعه یک تجهیز خراب باشد ولی تجهیز کار کند! شاخص MTBF چه می شود!؟

اگر قطعه یک تجهیز خراب باشد ولی تجهیز کار کند! شاخص MTBF چه می شود!؟

Product3در فعالیت های نگهداری پیشگیرانه یک چک لیست وجود دارد که موارد مختلف یک دستگاه را بررسی می کنید که آیا درست کار می کنند یا نه ؟ فرض کنید یک دستگاه بررسی شد ، این دستگاه در حال کار است و شما در بازدیدتان متوجه شدید که یک از قطعات آن خراب است ونیاز به تعویض دارد.

اول اینکه این قطعه که خراب شده است باعث توقف و خرابی کلی دستگاه هنوز نشده است.

دوم اینکه تشخیص این است که قطعه خراب شده باید زودتر تعویض شود چون به زودی به عملکرد دستگاه تاثیر منفی گذاشته و ممکن از در هنگام عملیات تولیدی دستگاه متوقف شود.

سوم اینکه در یک زمان برنامه ریزی شده مثل شیفت شب دستگاه را متوقف می کنید و قطعه خراب شده را تعویض می کنید و مجدد دستگاه را برای شیف کاری بعدی تحویل تولید می دهید.

نکته:

دستگاه خراب نشده است.

قطعه خراب بوده است.

سوال :

چه شاخص های قابلیت اطمینان در این زمینه را می توانید در نظر بگیرید!؟

در مورد شاخص های MTBF , MTTR , MTBR چه می توانید بگویید!؟

آیا مفهوم شاخص MTBR را می دانید!؟ (اگر نمی دانید این لینک را ببینید تا حدودی آشنا می شوید هر چند که در سایت نت بهره ور فراگیر سرچ کنید مطالب بیشتر باید باشد)

منتظر پاسخ های خوانندگان گرامی هستم.بعد از دریافت 5 پاسخ خوب سعی می شود پاسخ ها تحلیل و پاسخ صحیح درج شود.انشالله

7 پاسخ
  1. شیدا چناقچی
    شیدا چناقچی گفته:

    سلام
    ممنونم بابت نکات کاربردی
    اگر امکانش هست ممنون میشم پاسخ جامع و کاربردی در این خصوص دریافت کنم .مدتی است که این موضوع ذهن بنده رو درگیر کرده و پاسخی براش پیدا نمیکنم.

    پاسخ
  2. مجید فرهیخته
    مجید فرهیخته گفته:

    با سلام
    به نظر بنده :
    در این مورد شاخص های MTTR و MTBR می توانند محاسبه گردند. زیرا در شاخص MTTR زمان های تعمیرات و یا زمان خارج از سرویس بودن تجهیز به حساب می آید و در شاخص MTBR به دلیل اینکه این تعمیر در زمانی غیر از خرابی دستگاه صورت گرفته است قابل محاسبه می باشد.
    با توجه به اینکه تعمیرات در زمان برنامه ریزی شده در شیفت شب صورت گرفته است، شاخص MTBF برای آن محاسبه نمی گردد چون این شاخص برای زمان توقف و یا تعمیرات خرابی اتفاق افتاده روی دستگاه محاسبه می گردد.

    پاسخ
    • علیرضا چمبری
      علیرضا چمبری گفته:

      سلام
      به نظر من از شاخص mtbr استفاده میکنیم چون زمان بین جای گزینی یا تعویض قطعه مورد نظر است و نیز باید قطقه تهیه شود و باید برنامه ریزی شود که در شیفت شب انجام شود

      پاسخ
  3. سجاد حجازی
    سجاد حجازی گفته:

    با سلام
    به نظر من :
    چون باعث توقف دستگاه شده mdt میتونه باشه
    چون برنامه ریزی شده بوده و به عنوان یک cm بوده mttr میتونه باشه(البته بحث در این مورد زیاده)
    به نظر من mtbf باید در سطح قطعه البته با داشتن نیروی متخصص قوی انجام بشه در سطح ماشین به نظر من سنبل کاریه و در این مورد باید مستقیما در مورد همان قطعه تعویضی بررسی بشه
    mtbr که در لینک بالا توضیحاتش هست کامل مشخصه
    اگر AV هم داشته باشیم برای سطح ماشین به نظر من مفیده
    نظر من اینطوری بوده اگر اشتباه وجود داره لطفا ، خواهشا بیان کنید چون به عنوان یک مبتدی در این زمینه به پیشرفت من کمک زیادی می کنه
    با تشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام واحترام
      خرابی قطعه باعث توقف دستگاه درهنگام عملیات نشده است. شاخص ها و جایگاه محاسبه آنها و سطح های نت را اشتباه و جابجا دیده اید.
      موفق باشید

      پاسخ
      • سجاد حجازی
        سجاد حجازی گفته:

        سوال:
        منظور از شیفت شب برنامه ریزی شده زمان بیکاری دستگاه ؟

  4. میثم معمارزاده
    میثم معمارزاده گفته:

    دراین شاخصها لحاظ نمی شود چون دستگاه خرابی اتفاقی نداشته است.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =