نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

نیازهای کلیدی برای نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS یکی از نرم افزارهای پیچیده و بسیار مهم سازمان های صنعتی است. تمامی نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات ارائه شده در شرکت های مختلف زیر بنای آن را رعایت کرده اند و تفاوت خاصی در مدل های بروز شده آنها مشاهده نمی شود. اما اکثر آنها متناسب با نوع صنعت طراحی مجدد شده اند و مبتنی بر خواسته ای خاص مشتری تغییراتی در نحوه عملکرد نرم افزار داده اند. که این موضوع در نرم افزارهای داخلی بسیار کم دیده می شود.

 مطمئنا” نرم افزاری که شرکت های خدماتی مثل اتوبوسرانی و قطار شهری نیاز دارد با نرم افزاری که شرکتهای گاز شهری نیاز دارند متفاوت است حال شرکتهای تولیدی که جای خود را دارد و نمونه دیگر مبحث نت مورد نیاز در مباحث هتل داری است که این زمینه در داخل کشور وجود ندارد در حالی که امروز در جهان برای صنایع خدماتی و هتلداری نرم افزارهای ویژه طراحی شده است.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

حال اگر دامنه بحث را محدودتر کنیم و بر روی کارخانجات صنایع تولیدی کشور متمرکز شویم برای تهیه یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS مناسب باید چند نکته کلید را در انتخاب نرم افزار و شرکت ارائه دهنده آن مدنظر داشته باشید:

۱- خدمات پشتیبانی نرم افزاری

۲- خدمات پشتیبانی مغز افزاری

۳- خدمات پشتیبانی سخت افزاری 

۴- خدمات پشتیبانی برنامه نویسی

آنچه که در نگاه کوتاه از نرم افزارهای خارجی معرفی شده در سطح اینترنت می توان دید مبتنی بودن این نرم افزارها بر وب است در واقع این نرم افزارها جدا از بحث استفاده در شبکه یک سازمان از قابلیت نصب بروی وب یا اینترنت را دارند و کاربر از هر نقطه ای در جهان قابلیت دسترسی به داده ها و اطلاعات تجهیزات و نقشه ها و غیره را دارد و محدودیت مکانی وجود ندارد.کاملا”‌واضح است که استراتژی آینده نگرانه ای در این نرم افزارها دیده شده است البته از توسعه دنیای انفورماتیک در جهان نباید غافل شد!

امروزه اگر قرار است نرم افزاری خریداری شود نگاه استفاده کننده و خریدار نباید محدود به نیاز امروزش باشد باید به ۵ الی ۱۰ سال آینده نظر داشت، مبتنی بودن یک نرم افزار نت بر وب شاید نیاز امروز کارخانجات ایران نباشد اما ۵ سال آینده چگونه خواهد بود؟ آیا مجدد باید نرم افزاری دیگر خرید؟ آیا باید در نرم افزار از شرکت ارائه دهنده درخواست تغییرات کنیم؟ آیا پایه گذاری برنامه نویسی نرم افزار پیش بینی چنان روزی را کرده است؟

فاصله های کوتاه پیشرفتهای انفورماتیک را در دنیا تصور کنید ! اینترنت در حال و آینده نزدیک حرف اول را می زند امروز شاید خود اینترنت کم کم دارد به یک ابزار همیشگی و بایدی تبدیل می شود و فاصله زیر بنای سخت افزاری و نرم افزاری در کارخانجات ما نسبت به جهانیان چقدر است؟ در جهان امروزه مبحث وب ۲ طرح شده است و با سرعت بالائی در حال رشد است هنوز قدمش به دامنه نرم افزارهای صنعتی و کاربردی سازمانها باز نشده است.

 اما دیر یا زود که بهتر است بگوییم زود ؛ شاهد آن در عرصه صنایع خواهیم بود. شما در کارخانه و اتاق کار خویش مشکلات نگهداری و تعمیر تجهیزات کارخانه و مدیریت فعالیتهای نگهداری و تعمیرات را با مشاوران و همکاران جهانی خویش حل خواهید کرد و در لحظه با شما در تماس هستند و اطلاعات و داده های تجزیه و تحلیل شما مستقیما” در اختیار همه می تواند باشد ! و تجربیات شما در هر لحظه در اختیار دامنه جهانی قرار خواهد گرفت دیگر مفاهیم کارخانه داری و شکل کسب و کار تغییر خواهد کرد به قول الوین تافلر مبتنی بر دانش خواهد شد.

شاید یک کارخانه دار با خویش بیندیشد نیازی به اینترنت نداشته ایم و نخواهیم داشت اما حتما”‌این کارخانه دار در کشوری زندگی می کند که جزو تجارت جهانی نیست ! ندای تجارت جهانی سالهاست در کنار گوش ما شنیده می شود اوایل زمزمه بود و حال بلندتر و واضح تر شنیده می شود به زودی ( کمتر ۱۰ ماه دیگر) قیمت نفت کاهش خواهد یافت و درآمدهای نفتی کشور کم می شود.

 همه می دانیم نمی توانیم برای همیشه بر نفت تکیه کنیم و دروازه ی تجارت جهانی را اگر خودمان باز نکنیم بازش خواهند کرد و آن وقت ریسکش بیشتر است! حال تصور کنیم ۴ سال دیگر در جهان باز کسب و کار قرار گرفته ایم و هنوز دیدگاه های کارخانه داری ما مبتنی بر بهره وری سنتی و استعماری کارگری است!! از هم اکنون با تمامی مدیران امروزی باید خداحافظی کرد.

اگر جهان امروز افرادی هم چون دکتر دمینگ ، جوران ، ‌دراکر ، پیتر سنگه و مایکل هرمر را مطرح کرده است به خاطر آن بوده است که ۲۰ سال دیگر را برنامه ریزی دارند و حال در اینجا چه اتفاق می افتد برای چند سال دیگر ، چگونه می اندیشیم!؟

یک نیاز مبرم و مهم هر نرم افزار نتی خدمات و پشتیبانی نرم افزار مذکور است ، قرار نیست مبانی مهندسی نرم افزار را بدانیم ولیکن شرکت ارائه دهنده نرم افزار نیاز است پشتیبانی کامل از عملکرد نرم افزار را ارائه دهد ، خطا و به اصطلاح باگ در هر نرم افزاری امکان وجود را دارد! چرا ؟ چون نرم افزارهای نوشته شده (بخصوص ایرانی) مبتنی بر سیستم ضد خطا ( پوکایوکه ) نمی باشد و تمامی حالات خرابی و خطادهی در هنگام تولید نرم افزار صددرصد رعایت نشده است!

شاید نام و اصطلاح پوکاپوکه را فقط در فرآیندهای ساخت و تولید کارخانجات شنیده باشید ولی این ابزار در هر فرآیند تولید قابلیت استفاده دارد هر چند که تولید یک نرم افزار باشد.

  • حال بعد از خرید و استفاده کوتاه مدت از نرم افزار پشتیبانی محتوی عملکردی آن چه می شود؟
  • اپراتور استفاده کننده از نرم افزار بر اثر نصب و حذف برنامه های دیگر روی سیستم مذکور اشتباها” برخی فایل ها و نیازهای سیستم نرم افزار نت را از بین برده یا تخریب می کند!
  • نگاه مدیر نت یا کارخانه به نرم افزار چیست؟ آیا بدنیال آن هستید که نرم افزار نیازهای کاری شما را برآورده کند!؟

یکی از اشتباهاتی که اکثر مدیران کارخانجات و یا مدیران نگهداری و تعمیرات در انتخاب نرم افزارهای نت دارند  این است که می خواهند کارهای جاری اشان را مبتنی بر نرم افزار و سیستم کامپیوتری کنند! و اشتباه بزرگ تر از سمت شرکت های ارائه نرم افزارها اتفاق می افتد که می خواهند با برنامه نویسی نرم افزارها پاسخگو نیازهای این دسته از مدیران باشند! و این واقعه ای است که در اکثر نرم افزارهای نت داخلی افتاده است.

یک سوال چرا برای صنایع تولیدی مشابه مدیران نت در خصوص یک نرم افزار نت نظرات متفاوت ارائه می دهند؟ چون نرم افزار را مبتنی بر سیستم جاری و مورد علاقه ای که خودشان تدوین کرده اند ، می خواهند و هر چه آن نرم افزار با علایق و سلایق طراح سیستم نت فعلی انطباق داشته باشد رضایت و نمره قبولی بیشتری کسب می کند. این دیدگاه اشتباه است!

در هنگام استفاده از انفورماتیک استراتژی های استقرار فرآیند های شما متحول می شود و رمز موفقیت مدیریت استراتژیک  استقرار انفورماتیک در سازمان پذیرش همین نکته است که فرایندهای کاری باید تحول پیدا کند و سیستم های گذشته تغییر خواهند کرد.

پس باید نگرش را عوض کنیم نرم افزار نت سیستم در گردش کار های نگهداری وتعمیرات را باید تغییر دهد و بهره ور سازد و اگر این اتفاق نیافتد و فقط سیستم گردش کار جاری را از حالت کاغذی خارج کند شما نرم افزار CMMS ندارید.

حال باید دید شرکت ارائه دهنده نرم افزار چگونه با این موضوع برخورد کرده است ! چون این دیدگاه پشتوانه خدمات پشتیبانی مناسب و صحیح آنها خواهد بود.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS
نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

در بند های قرارداد خرید نرم افزار نت سازمان توجه به پشتیبانی بلند مدت بیش از ۵ سال از نرم افزار داشته باشید و بخواهید تغییرات سیستم نرم افزار همیشه بروزداری شود و خطاها و باگ های احتمالی نرم افزار (که گاها” برخی از آنها بعد از مدتها استفاده و کامل شدن بانک های اطلاعاتی و امکان استفاده از تمامی جوانب نرم افزار پیش می آیند) بر طرف و بازنگری شود.

 از همه مهتر از ارائه دهنده نرم افزار بخواهید فلوچارت فرایند کاری سیستم نگهداری و تعمیرات نرم افزار CMMS را به شما ارائه دهد و آن را با نوع صنعت خویش و پراکندگی تجهیزات سازمان بسنجید و امکان پذیر بودن استقرار آن را پیش بینی کنید.

در نرم افزار های خارجی نگهداری و تعمیرات ویژگی خاصی دیده می شود که بند دوم نیازهای کلیدی که مبحث پشتیبانی مغز افزاری باشد مرتبط است. نرم افزارهای نت را افراد متخصص در زمینه سیستم نگهداری و تعمیرات پشتیبانی فکری و دانشی می کنند و اغلب سایتهای آنها فقط به ارائه خدمات نگهداری و تعمیرات می پردازند و در کنار ارائه یک نرم افزار مکانیزه نگهداری و تعمیرات بروی مشاوره و پیاده سازی یک سیستم نت پیشگیرانه یا بهره ورفراگیر متمرکز می باشند و بین تیم برنامه نویسی و کارشناسان نت تعامل همیشگی و قوی وجود دارد.

در حالی که خیلی از نرم افزارهای داخلی کشور نرم افزار نت جزو کوچکی از نرم افزارهای دیگر آن سازمان (حسابداری ، انبار ، اداری و …) است و نرم افزارهایشان به لحاظ دانش تخصصی وابستگی موقت دارد و با استفاده از مشاوره های موقت از برخی افراد تحصیل کرده در زمینه نت به نگارش الگوریتم و تحلیل سیستم نت پرداخته و برنامه نویس نوشته است!

اگر به شرکتهای داخلی ارائه دهنده نرم افزار CMMS مراجعه کنید و در خواست مشاوره و پیاده سازی سیستم نت پیشگیرانه را داشته باشید در داخل خود سازمانشان فردی ماهر و با سابقه کار اجرائی در نت ندارند! اکثر نرم افزارهای خارجی مبتنی بر شرکتی با کارشناسان حرفه ای در زمینه نت می باشند و مخاطب خریدار نرم افزار را در جهت پیاده سازی صحیح سیستم نت راهنما می باشند و این نکته بسیار مهمی است که یک خریدار نرم افزار نت باید توجه داشته باشد که پشتیبانی مغزافزاری از محتوی سیستم نت بسیار مهم است.

این دیدگاه را از بعد دیگری هم می توان بررسی کرد:

اکثر مدیران و کارشناسان واحد نگهداشت یا واحد فنی کارخانجات از محتوی نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS خریداری شده خود ابراز نارضایتی می کنند و یا حداقل اینکه کاملا” راضی نیستند و یا برخی ها هم در سازمان خودشان به کمک واحد آی تی سازمان به تهیه و برنامه نویسی نرم افزار نت کارخانه پرداخته اند!

یک دلیل عمده آنستکه خریداران به دنبال پاسخ گیری از نرم افزار برای خواسته های جاری سیستم نت فعلی خودشان هستند.اما سوالی پیش می آید: آیا سیستم نت کارخانه شما درست برنامه ریزی شده است؟ دوم آنکه نرم افزار خریداری شده بر اساس استانداردهای اولیه یک سیستم نت تهیه شده است و آیا کارآیی این نرم افزار برای نوع فرآیند تولید و تجهیزات کارخانه صحه گذاری شده است؟ مطمئنا” این دو سوال چالش آور است.آیا ما باید نرم افزاری را داشته باشیم که خواسته های سیستم نت ما را پاسخ دهد؟ یا نرم افزاری که خریداری کرده ایم باید سیستم نت کارخانه ما را تغییر دهد و ما مبتنی بر آن باشد؟

یک حالت تضاد دو طرفه پیش می آید سیستم نت از نرم افزار تعبیت کند و یا نرم افزار به سیستم نت تحول ایجاد می کند؟ در کاخانجات ما چگونه است؟

این جاست که نقش مغز افزاری یک نرم افزار CMMS پر رنگ می شود شرکت نرم افزار نویسی که از پشتیبانی و خدمات مشاوره کارشناسان خبره در زمینه نت بهره می برد می تواند ابتدا به خریدار یک سیستم نت متناسب با کارخانه و محصول و فرآیند تببین نماید و بر اساس نظرات آنها نرم فزار را ارائه دهد و مبتنی بر فرآیند آن کارخانه ماژولهای مورد نیاز را کم یا اضافه نماید ضمن اینکه خریدار نیز به کمبودها و نواقص سیستم نت جاری اش نیز مطلع می گردد و نرم افزار دریافتی را متناسب با فرآیند سازمان خودش درمی یابد و میزان درصد رضایت افزایش می یابد.

اما آیا نوشتن نرم افزار نت در خود سازمان کار درستی است؟!

معرفی نرم افزار نگهداری و تعمیرات آویژه PMworks

نرم افزار نگهداری و تعمیرات آویژه Pmworks با ویژگی ها و خدمات پشتیبانی حداکثری بهترین انتخاب شما برای استقرار سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در سازمان است.

دوره آموزش نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS راهنمایی خوب و همراه با چک لیست انتخاب نرم افزار CMMS می باشد.

درخواست دمو نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS و دریافت کاتالوگ و لیست قیمت و هماهنگی برای جلسه دمو نرم افزار CMMS

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + یازده =