بعد از محاسبه شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE چه کار کنید!؟

بعد از محاسبه شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE چه کار کنید!؟

محاسبه شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE خودش پیچیدگی و نکات خاص خودش را دارد. در بسیاری از دوره های آموزشی ام در خصوص شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE به جایی می رسیم که ملاحظه می شود شرکتها این شاخص را هر ماه یا هر هفته محاسبه می کنند و با داده های متغییر برای ماه یا دوره بعدی مجدد محاسبات تکرار می شود و بر حسب اتفاق و انحرافات سیستم کارخانه، مقادیر بالا یا پایین میرود.

یکی از مهم ترین مباحث تکمیلی پیاده سازی این شاخص ، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای بهبود شاخص می باشد در این زمینه چند گام را باید در نظر داشت. قبل از آنکه به بررسی این گام ها پرداخته شود باید نسبت به محاسبه صحیح و صحت داده های جمع آوری شده این شاخص اطمینان حاصل شود زیرا که کوچک ترین اشتباه و عدم آگاهی باعث انحراف و اتلاف هزینه ای فراوانی در آینده می گردد.

تاکید می گردد که اگر برای اولین بار شاخص را محاسبه کردید و با داده های محاسباتی بالای ۷۰ درصد برخورد کردید مطمئنا” در سیستم اجرایی این شاخص OEE اشتباه و انحراف دارید و نیاز است بازنگری کلی در آن داشته باشید.

با پذیرش و رعایت پیش فرض فوق محاسبات شاخص انجام و OEE=55% شده است. شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE فقط یک عدد نیست بلکه حاصل ضرب سه عدد با دیمانسیون درصد است.

لذا عدد شاخص OEE با تبیین سه قسمت اصلی اش مفهوم می یابد لذا بروی سه قسمت کیفیت ، دسترسی و عملکرد با متمرکز شوید و هدف گذاری ها را در آنجا مدنظر داشته باشید.

اقدامات بعد از محاسبه شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE

گام اول بعد از محاسبه شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادههای جمع آوری شده است در سه قسمت دسترسی ، عملکرد و کیفیت است فرض این است که در هر کدام از این قسمت ها آیتم های مرتبط را نسبت داده اید و در جمع آوری داده ها مقادیر هر آیتم مشخص شده است لذا نمودار پارتو و علت و معلول دو ابزار کلیدی در این قسمت است که اجازه می دهند محل های وجود عارضه و فرصتهای بهبود را شناسائی کنید و هم چنین با توجه به مقدار فراوانی آنها الویت بندی خوبی در چگونگی و ترتیب انجام رفع آنها داشته باشید.

در این گام مبحث هزینه های بزرگ ترین راهنما برای الویت بندی و کشف مسائل و مشکلات است در واقع با داشتن داده های هزینه در آیتم های جمع آوری شده سه قسمت اصلی شاخص OEE براحتی می توان با اختلاط داده های فراوانی وقوع یک عارضه با مقدار هزینه اتلاف آن به نمودار پارتوئی رسید که بهترین راهنما در تصمیم گیری برای تعریف اقدامات اصلاحی گام بعدی است.

لذا بدین شکل محل تمرکز کارخانه برای بهبود شاخص فوق پیدا می شود و 

گام دوم تعریف اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای رفع عارضه ها و بهبود عوامل شاخص می باشد.در داخل گام دوم ، مرحله بعدی و یا

گام سوم نهفته است و آن صحه گذاری کیفیت تعریف اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه می باشد.آیتمی که در اکثر کارخانجات بزرگ و کوچک فراموش می شود و بعد از صرف هزینه و زمان به شکل حدس و خطا ، به نتایجی می رسند ؛ که هیچ گونه قطعیتی و اطمینانی در میزان بهینه بودن آن ندارند و با ثبت داده ها و تهیه گزاشها و نهایت بایگانی آنها و بهبودی اندک در میزان وصعیت فعلی موضوع تمام می شود.

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید؟ برخورد داشته اید؟ چگونه عمل کرده اید؟ نحوه کار چگونه است؟ مفاهیم تصدیق و صحه گذاری فعالیتهای سازمان چگونه دیده می شود؟ در حد چهار تا امضاء است؟ و … گام سوم گام مهمی است باید بدانید که چه می خواهید بکنید و چه کرده اید روشی پیشنهاد دارید؟

برای مطالعه مقالات بیشتر به بخش مقالات شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE سایت مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفده =