استقرار نگهداری و تعمیرات پایدار

برای استقرار نگهداری و تعمیرات پایدار چگونه عمل کنیم؟

استقرار نگهداری و تعمیرات پایدار یکی از رموز موفقیت در کاهش توقفات ماشین آلات و تجهیزات کارخانه است تا سلامتی تجهیزات و دارائی های سازمان را تضمین نماید و شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات در حد بهینه و بالای خود قرار گیرد. اهمیت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و اهداف نگهداشت باعث می شود که به سمت یک پایداری و استمرار مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان پیش برود.

حد بهینه و بالای متناسب شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE مدنظر است و نه فقط بالاترین حد آن صد در صد ، زیرا که میزان هزینه صرف شده برای بالا بردن میزان شاخص باید با مقدار سودآوری و افزایش بهره وری سازمان متناسب و متعادل باشد.

استقرار نگهداری و تعمیرات کارخانه

اما استقرار یک نت پایدار هنگامی اتفاق می افتد که سیستم نگهداری و تعمیرات سازمان مبتنی بر دانش اپراتور ها و افرادی که با تجهیزات و دارائی های سازمان در ارتباط می باشند متمرکز باشد و

سه اصل آموزش ، انگیزش و ارزیابی اپراتورها در سیکل دائمی بهبود قرار گیرد. تمامی نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات ، سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا نت پیشگیرانه ، دستورالعمل های ، روش های اجرائی و نمودارهای و گزارشات روزانه ، ماهانه و سالانه و هم چنین تجزیه و تحلیلهای آماری و اطلاع رسانی و … و … باید متمرکز بر اپراتورها باشد کسانی که با تجهیزات کار می کنند و تماس مستقیم با آن دارند و آنان جزئی از فرآیند تولید می باشند!

دوام دستگاه ،‌ عدم توقف تجهیزات، خرابی محدود و معدود ماشین آلات ، تولید یکنواخت ، محصول با کیفیت هنگامی بروز می کنند که اپراتور ها بخواهند! و آنان وقتی می خواهند که یک آموزش لازم و کافی دیده باشند.دو انگیزش روانی و روحی برای انجام کار داشته باشند. سه بدانند که عملکرد آنها ارزیابی می گردد و ارزش آنها دیده می شود و موثرند.

بدون در نظر گرفتن اپراتورهای دانشی (علم ، انگیزه ، سنجش) هیچگاه یک سیستم نگهداری و تعمیرات پایدار را در کارخانه تجربه نخواهید کرد و تمام سیستم های ، ابزارهای ، نرم افزارها و غیره بلا استفاده باقی خواهند ماند و می توانید برای ماه های آتی شاهد خرابی ،‌توقف و عمر کوتاه تجهیزات باشید.

شناسنامه تجهیز

شناسنامه یک تجهیز با نام اپراتور استفاده کننده آن سند می خورد و پروند فنی دستگاه با نام و وجود اپراتور کارکننده با تجهیز معنا پیدا می کند.

هر دستگاهی اصطلاحا” لِمی دارد و کار کردن با آن بستگی به عوامل و شرایط خاص دستگاه دارد.و این لِم را کسی که با دستگاه کار می کند می تواند درک کند.

به عنوان مثل فرض کنید دو نفر ، خودرو پژو با یک مدل داشته باشند؛ هر کدام از آنها با خودرو خویش کاملا” آشنا و با معایب و زمان تعویض لاستیک ، روغن ، آب و غیره آشنا است؛ هم چنین در هنگام رانندگی نیز برخی نکات وجود دارد که فرد استفاده کنند، بر اثر تجربه و رانندگی مستمر با خودرو می داند. حال این دو نفر خودرو یکدیگر را برای زمانی محدود با هم تعویض کنند.

هر کدام از آنها تا ساعتها رانندگی با خودرو نامانوس است و ممکن است چند بار خاموش کند یا اینکه انحراف داشته باشد و لذا مدتها با احتیاط و وسواس رانندگی می کند تا اینکه بعد از کسب تجربه کافی با تسلط به رانندگی می توانند ادامه دهند.

لِم کار با دستگاه ، زمان و نرخ خرابی های خودرو ،‌ نت پیشگیرانه و سوابق خرابی و تعمیرات و غیره همه در رانندگی مستمر و ایمن تاثیر بسزائی دارند ؛‌ امّا کسی که آنها را به خوبی می داند و

می تواند بیشترین بهره و بازدهی را از دستگاه ببرد ، راننده یا اپراتور تجهیز می باشد.

استقرار نگهداری و تعمیرات پایدار چگونه عمل کنیم؟

امّا این لِم کار کردن از دستگاه از کجا ناشی می شود ؛ هنگامی که دو تجهیز مشابه با مکانیزم ها و قطعات مشابه ساخته می شود و حتی سازنده آنها نیز یک شرکت می باشد چگونه است که تفاوتهای کاری و راه اندازی در تجهیز مشابه میشود؟

این موضوع بر می گردد به مقادیر و بازه های مهندسی در طراحی یک تجهیز که از یک تلرانس قابل پذیریش تبعیت می کنند حال این قطعات که در تجهیز گرد هم قرار می گیرند باعث می شوند که هر کدام بعنوان یک عامل از مجموع عوامل کار کردن یک تجهیز قرار گیرند؛ حال در هنگام کار کردن و عملیات تجهیز / دستگاه هر کدام از این قطعات و عوامل با یکدیگر اثر متقابل داشته و بریکدیگر تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می گذارند این تاثیر ها بابی است برای ایجاد انحراف های کوچک ولی موجود در هر تجهیز با تجهیز مشابه دیگرش.

بنابر این وجود تلرانسهای طراحی در قطعات یک تجهیز ، و اثرات متقابل این قطعات در هنگام کار کردن دستگاه با یکدیگر باعث می شود که لِم و یا نکات خاص و کلیدی در استفاده از دستگاه پیش آید.

اگر به مثال بالا توجه کنیم می بینیم مسئله انحراف رانندگی در خودروهای تولید داخلی بسیار بیشتر در خودروهای خارجی می باشد زیرا که انحراف از یکنواختی تولید قطعات داخلی بسیار بیشتر از قطعات (خودرو) خارجی می باشد و لذا انحراف کلی خودرو در نحوه استفاده تفاوت و اختلاف های چشم گیری دارد و مسائل لِم یا قِلق دستگاه قابل طرح می باشد.

استقرار نگهداری و تعمیرات کارخانه با حضور پر رنگ اپراتورهای تولید

نتیجه اینکه اپراتورهای تجهیزات کارخانه را به راحتی استخدام و اخراج نکنید ، به اپراتورها به عنوان متولیان اصلی کار با تجهیزات نگاه کنید ، آموزشهای متمرکز و هدف مند برای اپراتور متناسب با تجهیزش بر گزار کنید ،‌ انگیزه و عِرق کاری اپراتور ها را همیشه فعال و زنده نگه دارید ، سیستم یادگیری و یاددهی را درسطح کارخانه بین اپراتورها بوجود آورید ، به اپراتورها به عنوان با ارزش ترین جزء فرآیند تولید نظر کنید ، به اپراتورها به عنوان انسان های با هوش و مستعد خلاقیت و بهبود مداوم بنگرید و …

دوره آموزش نگهداری و تعمیرات اپراتوری AM

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =