شاخص پاداش آکورد ماهانه

شاخص پاداش آکورد ماهانه مبتنی بر شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE

شاخص پاداش یا آکورد ماهانه کارخانه را بر مبنای شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات پایه ریزی کنید.

این یک پیشنهاد برنده برنده برای کارخانجات است هم مشتری ، هم سهام داران کارخانه و هم پرسنل کارخانه از آن نفع می برند.شاخص اثر بخشی کلی تجیهزات در سه سطح کلیدی و مهم یک کارخانه شامل : دسترسی ، عملکرد و کیفیت بنا شده است.در مورد نحوه محاسبه و تعاریف اثر بخشی کلی تجهیزات مطالب زیادی ارائه داده ایم و تکرار آنها نیازی نیست.

امّا در کارخانجات ایران عموما” سیستم شاخص پاداش ماهانه و یا همان آکورد مبتنی بر افزایش کمیت تولید می باشد و دقیقا” یک فرهنگ غیر کیفی و ایجاد توقعات کاذب را در سازمان ایجاد می کند.افزایش تولید یا اضافه تولید به چه مفهوم است؟ خط تولید چگونه بیش از ظرفیت تعریف شده اسمی تجهیزات و یا برنامه ریزی شده کارخانه می تواند تولید کند؟ چگونه ممکن شده است

که این ماه ظرفیت تولید بالا رفته است؟ و … بعد از پذیرش این مبحث در ماه های آتی چه پیش می آید؟ آیا اپراتور تولید با بیش از توان ظرفیت تجهیز می تواند تولید کند؟ چه شده است که توانسته است؟ حال این ماه دوم چقدر تولید می کند؟ ماه بعدی؟ به سر تجهیزات چه خواهد آمد؟ آیا بیش از توان تجهیز تولید می کند؟ آیا قبلا” کمتر از ظرفیت تجهیز تولید می کرده است؟

کیفیت محصولات تولیدی در چه راستایی پیش می رود؟ آیا تجهیزات زیر بار اضافی قرار نگرفته اند؟ آیا بالانس هزینه های سود تولید بیشتر و با هزینه های آتی شامل عدم کیفیت ، تعمیرات بیشتر ، نارضایتی پرسنل در آینده متعادل است و صرف می کند؟ آیا سیستم مدیریت هزینه های در سازمان نقش دارد؟ تجهیزات سالم باقی می مانند؟ مواد اولیه بدرستی استفاده می شوند؟ ضایعات و دوره کاری کاهش می یابند یا افزایش دارند؟

شاخص پاداش آکورد ماهانه

شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE می تواند پاسخ گوی سالم و صحیحی به این سوالات باشد و نظریه افزایش کارآئی و بهره وری در کنار سلامتی تجهیزات و بهره مندی مالی پرسنل را مهیا سازد.

البته باید در کارخانجاتی که می خواهند از این شاخص پاداش استفاده کنند و یا اینکه قصد پیاده سازی نت بهره ور فراگیر را دارند متذکر شده که مدیریت هزینه گام مهم و کلیدی در این پیاده سازی است و بدون آن هیچ بهره واقعی از پیاده سازی سیستم نت و شاخص نخواهید برد.

فرض کنیم هدف مبنا شاخص اثربخشی کلی تجهیزات در کارخانه را ۵۰ درصد در نظر می گیریم .

در حال حاضر شاخص محاسبه می شود و مقدارش ۴۰ درصد است لذا در گام اول باید به سوی رسیدن به هدف مبنا پیش رویم

بعد از رسیدن به شاخص ۵۰ درصدی در OEE ، بهبودها را ادامه میدهیم تا به افزایش ۵ درصدی (کسب OEE = 50%) از هدف مبنا (۵۰ درصد) این شاخص در ماه های آتی می رسیم

حالا می تواند هدف گذاری خوبی برای تخمین مقدار شاخص پاداش یا آکورد ماهانه به پرسنل باشد و هزینه ۶۰ درصد از کل مقدار افزایش درصد شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE ( که در این مثال ۵ درصد است) به عنوان هزینه قابل پرداخت بعنوان آکورد ماهانه پرسنل درنظر گرفت

و این روند در ماه های آینده نیز رعایت شود. لذا کارخانه ای که بتواند خودش را به سطح ۷۵ درصد شاخص مذکور برساند ۶۰ درصد از کل هزینه کسب شده از ارتقاء ۲۵ درصدی شاخص را می تواند به پرسنل تقدیم کند.

مبهم بود؟ سوال کنید!

شاخص پاداش آکورد تولید بر مبنای شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEER
شاخص پاداش آکورد تولید بر مبنای شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEER

دوره آموزش شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE

درخواست دمو نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 11 =