ایمنی در نگهداری و تعمیرات

ایمنی در نگهداری و تعمیرات مبتنی براستاندارد ایزو ۴۵۰۰۱

ایمنی در کار و شغل شرط اول انجام هر فعالیت و کاری است. در حوزه نگهداری و تعمیرات و فعالیت های فنی این موضوع خیلی بیشتر به چشم می آید. تعمیرات تجهیزات یا نگهداری در هنگام کار تجهیزات همراه با حوادث مختلفی است. بخصوص صنایع که با فشار بخار یا فشار سیال روبرو هستند. بطور کلی هدف از ایمنی محافظت و مراقبت از فرد در هنگام کار است.

استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ استاندارد بهداشت و ایمنی شغلی

استاندارد بهداشت و ایمنی شغلی ISO 45001 می باشد. هدف این استاندارد

  • فراهم کردن یک چهارچوب کاری برای ارتقاء ایمنی کارمند
  • کاهش ریسک‌ها و خطرات محیط کار
  • ایجاد شرایط کاری بهتر

استاندارد بهداشت و ایمنی شغلی توسط کمیته متخصصان ایمنی و بهداشت ایجاد شده‌است. استانداردهای مدیریتی سازمان ایزو از چاچوب استاندارد ایزو ۹۰۰۱ تبعیت می کند.

در گذشته استاندارد OHSAS18001 را استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می نامیدند، استانداردی که در آن الزاماتی را برای سازمان ها ارائه می کند که می خواهند ایمنی کارکنانشان را بالاترین حد ممکن نگهدارند. این استاندارد از نظر سبک و الزامات به استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ بسیار شبیه است و بجای الزامات محیط زیستی، الزامات ایمنی و بهداشت شغلی آورده شده است.

اما سازمان ایزو بر پایه ISO استاندارد ایمنی ISO 45001 را در سال ۲۰۱۸ برای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ارائه دارد.

ایمنی پرسنل فنی را در سازمان جدی بگیرید. هیچ فعالیت نگهداری محور و تعمیراتی در سازمان انجام ندهید مگر اینکه قبل از اجرا کلیه اصول ایمنی کار و پرسنل فنی پیش بینی و اقدام شده باشد. ایمنی در نگهداری و تعمیرات باید به عنوان یک نگرش نگهداری محور در سازمان دنبال شود. همان طور که کنترل نرخ خرابی تجهیزات مهم است ایمنی پرسنل فنی اولویت است.

هدف ایمنی پرسنل فنی

هدف ایمنی پرسنل فنی در سازمان صفر حادثه در سال است.

یعنی بقدری سازمان و واحد فنی باید پیش بینی نکات ایمنی در انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات سازمان را دیده و اجرا کرده باشد که هر ساله هیچ حادثه ناگواری برای پرسنل فنی اتفاق نیافتد.

در سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM ویرایش سوم ژاپنی یکی از اصول هشت گانه TPM مبحث ایمنی و بهداشت شغلی است. که اگر شما در سازمان تمایل به پیاده سازی TPM را دارید اصل هشتم یا اصل ایمنی و بهداشت شغلی را می توانید مبتنی بر استاندارد مذکور در سازمان پیاده سازی کنید. این خودش راهنمای خوبی است که مسیر استانداردی برای پیاده سازی نت بهره ور فراگیر TPM در سازمان طی کنید.

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM
نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =