شاخص نگهداری و تعمیرات KPI چیست؟
شاخص نگهداری و تعمیرات KPI یا شاخص های کلید عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات از مباحث مهم در مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان است. این مقاله شامل موضوعات زیر می باشد که سعی شده است به صورت کامل به تشریح شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI پرداخته شود هر گونه سوال و ابهامی در محتوی مطالب را در بخش دیدگاه ها درج فرمایید:
شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI چیست؟
شما کامل ترین مجموعه از مطالب مرتبط با شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI و گزارشات آنها را مطالعه می کنید. سعی شده است آنچه نیاز و سوال فعالین حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات در خصوص شاخص نگهداری و تعمیرات بوده است پیش بینی وپاسخ داده شود. لیست محتوی این مقاله به شرح زیر می باشد:
- فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟
- چگونه شاخص نگهداری و تعمیرات KPI را محاسبه کنید؟
- چگونه شاخص نگهداری و تعمیرات KPI را در سازمان پیاده سازی کنید؟
- طبقه بندی و انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI
- دانلود استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI EN15341
- خرید کتاب استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI
- شاخص های نگهداری و تعمیرات استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ ویرایش ۲۰۱۶ ISO14224
- دوره آموزش شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI در محل سازمان
- مشاوره و استقرار شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات در صنایع بزرگ
- مشاهده و دانلود فیلم های آموزشی شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات
- لیست کامل از شاخص ها و گزارشات نگهداری و تعمیرات
- دانلود فیلم تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداشت KPI
شاخص نگهداری و تعمیرات KPI چیست؟
ر سیستم مدیریتی برای مدیریت صحیح اطلاعات و فعالیت های خویش نیاز به شاخص ها و معیارهای اندازه گیری دارد که بتواند وضعیت اقدامات و مسیر حرکت خویش را بهبود دهد. در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات فرایندهای مختلفی مشغول هستند این فرایندها توسط واحدهای مختلف در زیر مجموعه واحد نگهداری و تعمیرات همانند واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ، مکانیک ، برق ، ابزاردقیق و کارگاه های تعمیراتی یا توسط دیگر واحدهای مرتبط با فعالیت های واحد نت مثل واحد انبار قطعات یدکی ، خرید کالا یا قطعات و مهندسی و بهره برداری انجام می گردد.
برای آنکه روند فعالیت ها مطالب با اهداف کلان و استراتژیک سازمان باشد نیاز داریم معیارهایی را تعریف کنیم که بتواند وضعیت اجرائیات و راستای آنها با اهداف سازمان را مشخص کند.
شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات Key Performance Indicators KPIs نقش این معیارها و نمایانگرها را برای مدیریت نگهداری و تعمیرات دارند. ما با تبیین معیارهای مختلف در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات سعی برآن داریم وضعیت فرایندهای نت، قطعات یدکی، قابلیت اطمینان تجهیزات، نیروی انسانی فنی و غیره را تحت پایش ، کنترل و ارزیابی مستمر داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات ، کمبودها و نیازمندیهای ضروری و درست فعالیت های نگهداری و تعمیرات را شناسایی و برآورده سازیم.
چیزی را که نمیتوانید اندازه بگیرید، نمیتوانید مدیریت کنید.
آقای دکتر پیتر دراکر پدر مدیریت نوین دنیا
۱٫ فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟
به طور کلی هر سیستم مدیریتی از جمله مدیریت نگهداری و تعمیرات توسط فرایندهایی انجام می شود این فرایندها روند اجرائیات و فعالیت های لازم در آن سیستم مدیریتی را دنبال می کنند یکی از مهم ترین بحث ها در سیستم های مدیریتی طراحی یا طرح ریزی فرایندهای مدیریتی است. در زیر لیستی بسیار مهم از فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات ارائه شده است:
- آرشیو فنی
- پروند تجهیز
- طرح ریزی نگهداری و تعمیرات
- درخواست کار
- برنامه ریزی نگهدازی و تعمیرات
- دستور کار
- تحلیل آمار نگهداری و تعمیرات
- ارزیابی نگهداری و تعمیرات
- پیمانکاران تعمیراتی
- و غیره (با توجه به بزرگی و پراکندگی سازمان می تواند فرایندهای دیگری اضافه کرد)
در شکل زیر ارتباط بین فرایندهای مهم مدیریت نگهداری و تعمیرات را ملاحظه می فرمایید.
هم چنین برای آنکه بدانید چگونه فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات را طراحی و در سازمان پیاده سازی کنید دوره آموزش طرح ریزی فرایندهای نگهداری و تعمیرات ارائه شده است شما می توانید با ثبت نام در این دوره فایل های آموزش و نکات ارزنده در طرح ریزی فرایندهای نت را دریافت نمایید.
۲٫ چگونه شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI را محاسبه کنید؟
باید توجه داشته باشید تبیین یا تعریف و محاسبه یک شاخص با پیاده سازی آن شاخص در سازمان تفاوت زیادی دارد. طبیعی است که ابتدا باید شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات را تعریف کنیم این تعریف گام های زیر را دنبال می کند:
- تشخیص فرآیند نت سازمان
- تبیین شاخص به صورت کلی
- تبیین فرمول شاخص متناسب با نیاز سازمان
- گردآوری اطلاعات و داده های نت
- محاسبه شاخص نت
- تجزیه و تحلیل شاخص های از نظر مفهومی
- تغییر و اصلاحات فرمولاسیون متناسب با نتایج
۳٫ چگونه شاخص های نگهداری و تعمیرات را در سازمان پیاده سازی کنید؟
- تبیین شاخصهای نت مناسب با سازمان (که در گام قبلی به آن اشاره شد)
- محاسبه شاخص نت برای وضعیت فعلی سازمان
- هدف گذاری شاخصها نت
- حد بالا ، حد مجاز ، هدف ایده آل
- تعریف اقدامات اصلاحی و بهبود
- برنامهریزی و کنترل پروژه اجرای اقدامات تبیین شده
- محاسبه شاخص ها و سنجش اثربخشی اقدامات اصلاحی
- تبیین بازه های زمانی محاسبه و تجزیه وتحلیل شاخص هانت
- بهبود تبیین شاخصهای نت متناسب با نتایج کسب شده
نکته کلیدی در مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات بحث تعریف اقدامات اصلاحی و کنترل پروژه آنهاست. مقاله مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد فرایند نگهداری و تعمیرات KPI در سازمان به شما کمک بزرگی می کند.
۴٫ طبقه بندی و انواع شاخص نگهداری و تعمیرات KPI
شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات را می توان به فرمت مختلفی طبقه کرد مهم آن است که جایگاه طبقه بندی شاخص ها را متناسب با ساختار سازمانی و نیاز سازمان به خوبی بدانید و در تهیه گزارشات و شاخص ها به لایه های مختلف سازمانی استفاده کنید. در زیر طبقه بندی معمول در زمینه شاخص های KPI در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات لیستی پیشنهادی ارائه شده است که عمدتا اکثر استانداردهای نگهداری و تعمیرات در زمینه شاخص های نگهداری و تعمیرات را پوشش می دهد:
- فرآیندی
- عملکردی
- گزارشی (نتیجه گرا)
- هزینهای
- قابلیت اطمینان
- نیروی انسانی
- کیفی
برای شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات استانداردی که ارائه شده است تحت شماره EN15341 و عنوان Maintenance – Maintenance Key Performance Indicators می باشد که آخرین ویرایش آن ۲۰۰۷ می باشد این استاندارد لیست خوبی از شاخص ها همراه با فرمول محاسبه و تعریف هر کدام از آنها ارائه داده است در شکل زیر تصویر طبقه بندی و کدینگ شاخص های مطروحه در این استاندارد آمده است:
۵٫ دانلود استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI EN15341
همان طور که مشاهده می فرماید برای شاخص های KPI اقتصادی یا هزینه ای حدود ۲۴ شاخص و برای شاخص های KPI فنی حدود ۲۱ شاخص و برای شاخص های KPI سازمانی ۲۶ شاخص تبیین شده است که در مجموعه ۷۱ شاخص کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI تبیین و ارائه گردیده است.
دانلود فایل پی دی اف PDF استاندارد EN15341 شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات
۶٫ خرید کتاب استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI
استاندارد فوق EN15341 که در بالا دانلود کرده اید به شکل کتاب ترجمه شده است. سعی شده است که ترجمه استاندارد بیشترین دقت از نظر مفاهیم مدیریت نگهداری و تعمیرات اعمال گردد.
برای خرید کتاب شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات به بخش خرید کتاب های نگهداری و تعمیرات سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر مراجعه کنید.
۷٫ معرفی پیوست شاخص های KPI در استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ ویرایش ۲۰۱۶ ISO14224
در استاندارد وزین ایزو ۱۴۲۲۴ بخصوص در ویرایش جدید آن مربوط به سال ۲۰۱۶ در پیوست E حدود ۳۴ شاخص نگهداری و تعمیرات تعریف شده است که بسیار مهم و کلیدی می باشند این شاخص ها به شما کمک می کند که روند پیشرفت مدیریت نگهداری و تعمیرات را در سازمان دنبال کنید. در شکل زیر نمونه ای از شاخص های تعریف شده در استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ را مشاهده می کنید.
اگر این استاندارد را نیاز دارید در بخش دیدگاه های در پایین پیام درخواست استاندارد بگذارید تا استاندارد به آدرس ایمیل تان تقدیم گردد. در ورود آدرس ایمیل فعال دقت فرمایید سپاس
۸٫ دوره آموزش شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI در محل سازمان
دوره های آموزشی همراه با کارگاه تبیین شاخص بوده و شما با روند تعریف شاخص و نحوه تحلیل آن به صورت کلی آشنا می شوید و هم چنین اینکه برای سازمان خودتان با توجه به بزرگی و مدل و فرآیندهای تولیدی سازمان چه نوع شاخص هایی را تعریف کنید صحبت خواهد شد.
دوره آموزش شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI در سایت فعال است و شما می توانید با تهیه آن فیلم ها ، جزو ، متن انگلیسی استانداردها و کتاب ترجمه این شاخص را با هم دریافت کنید
لینک ثبت نام دوره آموزش شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI
هم چنین دوره آموزش شاخص های قابلیت اطمینان تجهیزات MTTR, MTBF, MTTF همراه با مثال عددی و تحلیل به صورت کامل در سایت فعال است و می توانید فیلم، جزو و استانداردهای مرتبط را با هم دریافت کنید.
لینک ثبت نام دوره آموزش شاخص های قابلیت اطمینان MTBF MTTR
۹٫ مشاوره و استقرار شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI در صنایع بزرگ
هم چنین براساس تجربیات و پروژه های مختلفی که در صنایع بزرگ و کوچک توسط مشاوران شرکت تدبیرپرداز آویژه انجام شده است، طرح مشاوره جهت تبیین و استقرار شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات و هم چنین مدیریت دارایی های فیزیکی ارائه و انجام می گردد. در سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر رزومه شرکت تدبیرپرداز آویژه ارائه شده است.
- در مبحث مشاوره گام های زیر به صورت کلی مدنظر قرار می گیرد:
- ارزیابی وضعیت سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان
- ارزیابی وضعیت داده ها و اطلاعات سازمان
- بررسی وضعیت گردآوری داده های نت در فرم ها و کیفیت صحت و دقت داده ها
- تبیین شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات
- تبیین نحوه گزدآوری داده های نت و اصلاح فرم و نرم افزار موجود سازمان
- ارائه فرمول محاسبه شاخص و تعیین بازه ها و محدوده های محاسباتی
- انجام محاسبات نمونه برای شاخص منتخب و ارائه نحوه تحلیل شاخص برای سازمان
- هدفگذاری شاخص متناسب با نیازمندی های واحد نگهداری و تعمیرات سازمان
- نحوه تهیه گزارشات و تحلیل های لازم برای پیاده سازی و ارتقا اهداف شاخص
مشاهده و دانلود فیلم های آموزشی شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات
در خصوص شاخص های نگهداری و تعمیرات دو فیلم تهیه شده است که در زیر مشاهده می کنید هم چنین امکان مشاهده دیگر فیلم های مدیریت نگهداری و تعمیرات در سایت نگهداری و تعمیرات را دارید. برای دانلود فیلم های ارائه شده در سایت به سایت آپارات نگهداری و تعمیرات مراجعه کنید و متناسب با حجم و کیفیت موردنظرتان فیلم ها را دانلود کنید:
سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
خیلی ممنونم در صورت امکان استانارد ایزو ۱۴۲۲۴ را برایم ایمیل فرمایید.
تشکر
با سلام و احترام
استاندارد ایزو 14224 ویرایش 2006 آن ترجمه و به شکل کتاب در سایت ارائه شده است می توانید آن را از لینک صفحه خرید کتاب های نگهداری و تعمیرات تهیه کنید.
ویرایش 2016 آن ترجمه نشده است اما متن اصلی و انگلیسی آن را می توانید از کانال تلگرام نگهداری و تعمیرات سرچ و دانلود کنید
موفق باشید
متن استاندارد ایزو
با سلام لطفا استاندارد iso14224 ویرایش۲۰۱۶ را ارسال فرمایید با سپاس
با سلام واحترام
لطفا به کانال تلگرام نگهداری و تعمیرات به پیوندید و استاندارد را سرچ کنید آنجا با استانداردهای مفید دیگری تقدیم شده است
موفق باشید
با سلام و احترام
لطفا استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ شاخص های نگهداری و تعمیرات ویرایش ۲۰۱۶ و یا ویرایش جدیدتر در صورت موجود بودن را برای اینجانب ارسال نمایید.
با تشکر
سلام و وقت بخیر
در این زمینه حتما باید به کانال تلگرام نگهداری و تعمیرات مراجعه کنید و آنچه ISO14224 را جستجو کنید و به دانلود فرمایید .
موفق باشید
با سلام و احترام
لطفا استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ شاخص های نگهداری و تعمیرات ویرایش ۲۰۱۶ و یا ویرایش جدیدتر در صورت موجود بودن را برای اینجانب ارسال نمایید.
با تشکر
با سلام و احترام
برای دانلود استانداردهای جدید ایزو 14224 و شاخص های نت لطفا به کانال نگهداری و تعمیرات در تلگرام مراجعه کنید و سرچ بزنید و بعد دانلود کنید چون این استانداردها بین المللی و معتبر هستند امکان لینک دانلود در سایت برای مباحث کپی رایت وجود ندارد و به صورت آماده شده برای ایمیل کردن نداریم ولی در کانال قبلا تقدیم شده است.
موفق باشید @iranmaintenance
با سلام و احترام حضور حضرتعالی
ضمن تشکر از زحمات شما، تبریک سال نو و آرزوی تندرستی برای همه دوستان، خواهشمند است در صورت امکان پیوست شاخص های KPI در استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ ویرایش ۲۰۱۶ ISO14224 را برای اینجانب ارسال فرمائید. با سپاس
mohsen.hosseinzadeh@gmail.com
با سلام و احترام
این استاندارد را با مراجعه به کانال نگهداری و تعمیرات می توانید سرچ و دانلود کنید هر نسخه قدیمی و هم جدید استاندارد بعلاوه استانداردهای مرتبط با آن وجود دارد
موفق باشید
توضیحات خوب و مختصر و مفید است متال های کابردی بیشتر داشته باشد به درک موضوع کمک می کند
لطفا استاندارد ۱۴۲۲۴ و شاخص های کلیدی ورزن ۲۰۱۶ را برام بفرستید
با سلام و احترام
این استاندارد ایزو 14224 در کانال تلگرام نگهداری و تعمیرات موجود است آنجا سرچ بزنید و دانلود کنید
موفق باشید
سلام استاد محترم درخواست فایل استاندارد رو دارم و اینکه ایا ترجمه شده هست یا خیر؟
با سلام و احترام
خود استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نت که برای شما ارسال می شود انگلیسی است ولی ترجمه نیز شده است در سایت می توانید تهیه کنید لینک های تهیه کتاب شاخصهای کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI در سایت و در این مقاله تقدیم شده است.
موفق باشید
سلام آقای جلالی مطلب مفیدی بود خیلی بهره بردم لطفا فایل استاندارد شاخص های نت را برام ایمیل کنید
خیلی ممنون
با سلام
با تشکر از مطالب سایت شما لطفا در رابطه با تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد نیز راهنمایی بفرمایید
سلام و خسته نباشید.
همانطوری که اشاره کردید، کیفیت و دقت داده ها، در این مسیر خیلی مهمه. اما در یک سازمان بزرگ با حجم داده زیادی که روزانه ثبت میشه، راستی آزمایی این مسئله به نوعی غیرممکنه. و این چالشی هست که باهاش مواجه هستیم. روشی وجود داره که بر اساس اون بتونیم صحت داده ها رو به حداکثر برسونیم؟
سلام آقای جلالی
از مطالب وب سایت شما سال هاست استفاده می کنم خیلی ممنونم در صورت امکان استانارد ایزو 14224 را برایم ایمیل فرمایید. به امید دیدار