شاخص MTTR

شاخص MTTR را چگونه محاسبه کنید!؟

شاخص MTTR را چگونه محاسبه کنید!؟چند روز پیش در خصوص شاخص MTTR مطلبی درج شد برخی از دوستان فایل ها و اطلاعات و پیشنهادات خودشان را ارسال کردند. با تشکر از همکاری عزیزان

شاخص MTTR متوسط زمانی انجام تعمیرات است در این شاخص زمان های انجام تعمیرات توسط واحد فنی را نشان می دهد یعنی شامل زمان عیب شناسی خرابی، دمونتاژ دستگاه و رفع عیب و درست کردن دستگاه و مونتاژ و تست دستگاه برای راه اندازی مجدد است. زمان های شامل تامین قطعات یدکی از انبار و زمان انتظار لازم برای اطلاع رسانی تولید به فنی و غیره در این زمان گنجانده نمی شود. اما واحد برنامه ریزی تولید سازمان باید کلیه زمان ها را احتساب کرده باشد و به عنوان زمان توقف در شاخص MDT لحاظ کرده باشد.

🔧(البته در استاندارد ایزو 14224 ویرایش 2016 به شاخص MTTRes اشاره می کند که شامل کلیه زمان های توقف دستگاه می باشد و تقریبا معادل همان MDT است. فرق کوچک MTTRes یا MDT در این است که در شاخص MTTRes فقط زمان های حاصل از توقف دستگاه بدلیل خرابی و انجام تعمیرات را در نظر می گیرد اما در شاخص MDT می تواند عوامل دیگری نیز برای توقف دستگاه بجز خرابی نیز مدنظر باشد.)

شاخص MTTR

شاخص MTTR

شاخص MTTR در سطح تجهیزات محاسبه می شود. یعنی برای کارخانه ، خط تولید، سالن و غیره محاسبه نمی کنند. (به این نکته توجه کنید) البته برای سطح زیر سیستم یک دستگاه و آیتم های قابلیت نگهداری و تعمیرات یک زیر سیستم یک تجهیز هم محاسبه می شود که توصیه می کنم آنها را توجه نکنید و زیادی ریز نشوید فایده ای ندارد در عمل و تجربه مسائل دیگری مطرح است که داده های کافی ندارید و همان سطح تجهیز کفایت است!

نحوه محاسبه بدین صورت است که کل زمان انجام تعمیرات روی یک تجهیز (یا خانواده گروه یک تجهیز) تقسیم بر تعداد کل خرابی های در بازه زمانی مناسب (منظور از بازه زمانی مناسب یعنی حداقل بیش از 3 الی 4 خرابی داشته باشید حال ممکن است 3 ماه یا 6 ماه یا یک سال باشد هر چه تعداد خرابی بیشتر باشد میزان واریانس داده های شما و نتیجه گیری بهتر است)

نرم افزار نگهداری و تعمیرات Pmworks مخصوص صنایع متوسط و کوچک اما حرفه ای و استاندارد (تلگرام نرم افزار)

نرم افزار نگهداری و تعمیرات MKMS مخصوص صنایع بزرگ و حرفه ای (سایت اصلی)

درخواست دمو نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =